Home » Binding met je leerlingen: tijd voor TikTok

Binding met je leerlingen: tijd voor TikTok

Een grappig danspasje, een herkenbare situatie in de klas of een lifehack voor de tafel van 9. Het onlineplatform TikTok is vooral populair onder jongeren. Maar steeds meer docenten weten de app ook te vinden. Kun je de band met je leerlingen versterken met social media? Wij delen een paar inzichten met je.

Docenten toegankelijker door TikTok

Volgens mediapedagoog Jacqueline Kleijer kan TikTok helpen bij het versterken van de band tussen docent en leerling. Als een docent persoonlijke situaties deelt wordt hij of zij namelijk een stukje menselijker voor leerlingen en daarmee ook toegankelijker. Zo deelde ‘Juf Elise’ onlangs haar coming-out via TikTok. Hieruit blijkt dat docenten ook wel eens problemen hebben en geen pasklare antwoorden. Ook kan haar coming-out leerlingen helpen die met hetzelfde worstelen. En omdat jij als docent de onlinewereld beter begrijpt, krijgen leerlingen sneller het gevoel dat je hun (problemen) snapt.

Positief effect

Eén van die tiktokkende leerkrachten is Jesper Hesseling. Hij zegt het leuk te vinden om dingen te delen over het onderwijs. Zijn lifehack voor rekenen met de tafel van 9 ging dan ook als een speer. Zijn doel? Laten zien hoe leuk zijn beroep is en zorgen dat meer mannen voor de klas gaan staan. Door TikTok begrijpt hij beter wat zijn leerlingen bezighoudt. Deze wisselwerking zorgt voor een positief effect op de band tussen leerling en docent.

Laagdrempelig voor leerlingen

Leraren gebruiken TikTok ook weleens onder schooltijd. Zo vertelt middelbare school-docent Sander Priester in AD over zijn ervaring. Tijdens een live vragenuurtje mochten groep 8-leerlingen hem het hemd van het lijf vragen. En dat leverde hem een leuke en nieuwe ervaring op. Doordat de basisscholieren hun vragen konden typen in de reacties was de sessie heel laagdrempelig. Sander had het idee dat de vragen zelfs persoonlijker waren dan tijdens een traditionele open dag.

TikTok in de klas?

Of je nu wel of niet op TikTok bent te vinden, je kunt de mogelijkheden van het platform altijd met je leerlingen bespreken. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met haatreacties of hoe je een privéaccount instelt. Maar wat kun je nog meer doen?

  • Kijk gezamenlijk eens naar filmpjes van docenten. Zoek bijvoorbeeld op het account van Bill Nye. Hij probeert wetenschap populair te maken bij het grote publiek met korte video’s onder de hashtag #LearnOnTikTok.
  • Laat leerlingen brainstormen over een video voor TikTok en verwerk hierin je huidige lesstof. Bijvoorbeeld: ‘Hoe zouden jullie ‘t Kofschip of de stelling van Pythagoras op een leuke manier duidelijk maken in een video?’

Toegankelijkheid en privacy

TikTok kan een leuke toevoeging zijn in het onderwijs. Maar het is wel belangrijk dat je rekening houdt met privacy. Je mag leerlingen niet zomaar in beeld brengen. Zelfs niet als zij zelf dit beeldgebruik prima vinden. Voor een aanpak die AVG-proof is, zullen ouders eerst hun schriftelijke toestemming moeten geven.

Ook moet onderwijs voor iedereen toegankelijk zijn. Misschien hebben niet alle leerlingen een account op TikTok of mogen zij van hun ouders niet op het platform. Let ook op wat jij uit je privéleven met leerlingen deelt. Zo kun je beter geen filmpjes van jouw dure auto of luxe vakantie delen, omdat er mogelijk kinderen in je klas zitten die te maken hebben met armoede.

Lees ook het artikel van de consumentenbond over de privacyinstellingen.

Even bij anderen rondneuzen?

Ben je nieuwsgierig geworden of misschien wel geïnspireerd? Neem dan eens een kijkje op de accounts van deze tiktokkende docenten. Misschien dat jij er binnenkort ook in dit rijtje staat:

tiktok.com/@meesterjesper
tiktok.com/@meesterjuan
tiktok.com/@jufmlg
tiktok.com/@jufjoyce
tiktok.com/@willemijnvbrenk

Ben jij actief op TikTok of andere social media-platformen? En zo ja, waarom? Deel jouw ervaring met ons via onderstaand reactieformulier. Wij zijn benieuwd!

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.