Home » Blended teaching: 9 educatieve tools

Blended teaching: 9 educatieve tools

Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching.

De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school maar vooral ook de mate waarin jij je als docent ergens comfortabel bij voelt. De verhouding tussen online en offline wisselt dan ook van dag tot dag en dat is geen probleem. Juist die flexibiliteit maakt van blended teaching een krachtige manier van lesgeven: aangepast aan de dagelijkse situatie. Om docenten hierin wegwijs te maken, ontwikkelde Malmberg de whitepaper Blended teaching: Hoe combineer je offline met online leren?.

Offline tools

Onder offline tools vallen alle onderwijstechnieken waarbij je als docent geen gebruik maakt van digitale hulpmiddelen. Daarmee beperkt offline zich niet tot enkel en alleen opdrachten uit een werkboek of een klassikale instructie. Een greep uit de mogelijkheden:

  1. Wat weet ik: Kies voor een formatieve aanpak en laat leerlingen benoemen wat ze al weten en wat ze willen leren. Hiermee creëren ze zelf een tool om bij afronding te bepalen of de leerdoelen zijn behaald.
  2. Mindmap: Breng gezamenlijke kennis van de klas in beeld, bijvoorbeeld met behulp van sticky notes. Belangrijke begrippen passeren zo al even de revue.
  3. Jig-Saw: Leerlingen leren van elkaar de lesstof, waarna ze gezamenlijk een samenvatting maken.
  4. Offline tools voor samenwerkend leren: Bijvoorbeeld flitskaarten maken, waarmee leerlingen elkaar kunnen overhoren. Of brainstormsessies in groepjes, waarbij leerlingen hun bestaande kennis uitwisselen.
  5. Activerende offline werkvormen: Expertgroepjes waarin ieder groepje een deelvraag van een onderwerp beantwoordt. Of maak de zin af, waarin leerlingen het gat opvullen wat de docent in de zin openlaat (bijvoorbeeld met een formule of een begrip).

Ter inspiratie: over activerende werkvormen in het voortgezet onderwijs schreef Stichting Leerplanontwikkeling een hand-out met meer dan honderd werkvormen, geschikt voor de meest uiteenlopende situaties.

Online tools

Onder online tools vallen alle leermiddelen en educatieve tools die verbonden zijn met het internet. In het onderwijs is online nogal een breed begrip. Denk onder meer aan de online leeromgevingen bij lesmethodes, aan smartboards en aan tools die je als docent kunt inzetten tijdens de les: van quizzen en online toetsen tot aan Google Classroom en instructievideo’s.

  1. Flipquiz: Maak een online een quiz waarmee je bijvoorbeeld bij aanvang van een hoofdstuk op een speelse manier de voorkennis van leerlingen kunt peilen.
  2. Mentimeter: Zet smartphones in tijdens de les als stemkastjes, de uitslag verschijnt in grafiekvorm op het digibord. Kahoot! en Socrative zijn vergelijkbare tools.
  3. Filmpjes: Filmpjes zijn verhelderend en interessant. Op bronnen als YouTube, Schooltv en Teleblik vind je veel filmmateriaal wat je prima kunt gebruiken voor instructiedoeleinden.
  4. Online toetsen: Makkelijk nakijken en hergebruiken, digitaal toetsen biedt veel mogelijkheden. 

Er zijn nog veel meer digitale tools die je niet mag missen, van doodle3D tot tot YouTeach, met taal, reken en instructievideo’s. Benieuwd wat je collega’s vinden? Hier vind je de 10 beste tools volgens docenten.  

Online of offline

Zowel online als offline leermaterialen hebben voor en nadelen. Benieuwd welke dat zijn? In de whitepaper vind je een uitgebreid overzicht. Reviews van online tools en ervaringen van andere docenten kunnen je ook helpen bij je keuze. Wat je ook kiest, bij de introductie van een nieuwe werkvorm is het belangrijk om de leerlingen eerst heldere informatie te geven: Met wie maak ik de opdracht? Wat moet aan einde van de les hebben gedaan? Hoe ga ik de opdracht maken? Kortom: of je nu gaat voor online of offline, jouw uitleg als docent is in alle gevallen onmisbaar.

Op 28 maart gaf Michel van Ast een webinar waarin hij concrete tips en voorbeelden geeft om ict op een effectieve en actieve manier in te zetten. Je kunt het webinar nu online terugkijken.

Wat zijn jouw favoriete tools voor offline en online leren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.