Steeds vaker hoor je erover: de burn-out onder jongeren. De coronamaatregelen vallen veel jongeren zwaar. Vooral het gebrek aan structuur en het gemis van vrienden is problematisch. Ook andere zaken als prestatiedruk en de bijbehorende stress spelen een rol. Wat kun je als docent doen om met deze situatie om te gaan? Hoe ondersteun je het mentaal welzijn van je leerlingen? We geven een aantal praktische handvatten.
Recent onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out kwam onlangs met alarmerende cijfers. Op ad.nl was te lezen dat tachtig procent van jongeren door corona tegen een burn-out aanzit. Wel is het artikel inmiddels gerectificeerd. Het onderzoek is namelijk niet betrouwbaar, volgens factcheckers van de Universiteit Leiden. Feit blijft wel dat er toenemende zorgen zijn over de mentale gezondheid van jongeren, als gevolg van de coronacrisis.
Time Out: aandacht voor serieuze onderwerpen
Op 22 maart vond een interactief toneelstuk van Time Out Rotterdam plaats. Onder andere studenten en docenten kregen de kans om het optreden live te volgen en ook deel te nemen. Het toneelstuk werd afgewisseld door luchtige scènes en serieuze gesprekken over burn-outs. Zo zei een docent: ‘Alle pubers zitten sowieso in een pubercrisis en dan komt die corona eroverheen en burn-out wordt dan misplaatst gebruikt’. De mening van een andere docent was: ‘Ze zijn gewoon verveeld, ze hebben geen burn-out’.
Niet iedereen is dus overtuigd van het probleem. Toch brengt de crisis veel jongeren onzekerheid, stress en spanningen. Hun sociale contacten, vrijheid en experimenteerruimte zijn sterk verminderd, aldus de VO-raad. Hoe kun je hier als docent mee omgaan?
Praktische handvatten voor docenten
1. Wees je bewust van stressfactoren bij leerlingen
Drie veelvoorkomende stressfactoren bij leerlingen zijn sociale veranderingen, verantwoordelijkheid en prestatiedruk. Van sociale onzekerheid (vinden ze me wel aardig?) tot toenemende verantwoordelijkheid (meer huiswerk, overhoringen en proefwerken). Het kan allemaal zorgen voor langdurige stress. Probeer de signalen bij je leerlingen te herkennen en te voorkomen.
2. Neem de korte handleiding van de VO-raad door
De VO-raad heeft, in samenwerking met betrokken onderwijs- en zorgorganisaties, een beknopte handleiding gemaakt voor het ondersteunen van leerlingen bij mentale problemen. Hierin worden verschillende adviezen gegeven. Zoals het bespreekbaar maken van de ongewone situatie waarin we zitten. Of het extra aandacht besteden aan de mentale gezondheid van leerlingen, ook die van leerlingen waarover eerder geen zorgen waren. En betrek de leerlingen zelf bij het bedenken van oplossingen voor het versterken van de mentale gezondheid. Hoe zouden zij dat aanpakken? Bekijk ook vooral de themapagina mentale gezondheid leerlingen van de VO-raad voor meer tools en interventies.
3. Bekijken: documentaire welbevinden leerlingen
Het welzijn van je leerlingen centraal stellen, hoe doe je dat? Het Stanislascollege vmbo in Delft laat zien hoe het kan. De documentaire Welbevinden op het Stanislascollege vmbo Delft brengt in beeld hoezeer je als school invloed kunt hebben op het welzijn van leerlingen.
Wat doe jij om het mentaal welzijn van je leerlingen te ondersteunen? Laat je reactie achter via onderstaand formulier.