Wie door de gangen van Brede School Vossenburcht loopt, zou daar zomaar een hond kunnen tegenkomen. Het is Charlie, sinds een jaar de schoolhond van Vossenburcht. De labradoodle is heel geliefd bij leerlingen, leerkrachten en hun ouders. Maar waarom heeft de school een schoolhond?
Dit artikel is eerder verschenen op onderwijsvanmorgen.nl.
Drie jaar geleden kwam de leerlingenraad met het idee, zegt schoolleider Ramona Frenk. Ze hadden er iets over gezien op het Jeugdjournaal. Eerst wilde Frenk er niets van weten, maar de vraag van de leerlingenraad bleef maar terugkomen. Toen ook haar gezin een hond wilde, kwamen beide ideeën samen in haar hoofd: een win-winsituatie, want de hond van thuis kon prima een paar dagen per week mee naar haar werk: naar school dus. En zo werd Charlie een schoolhond.
Lief, rustig en zacht
Eerst zocht Ramona Frenk uit welk ras het meest geschikt was om schoolhond te zijn. Ze kwam uit bij de labradoodle. Deze honden hebben een allergievriendelijke vacht en een gemoedelijk karakter. Ze worden ook getraind als hulphond. En dat klopt wel: leerlingen omschrijven Charlie als lief, rustig en zacht. En tot nu toe krijgt niemand niesbuien of andere allergische reacties van de hond. Mocht dat wel zo zijn, dan wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden.
Werkt dat, een hond in het onderwijs?
Pedagoog en onderwijskundige Riki Verhoeven doet promotieonderzoek naar wat honden kunnen betekenen in het onderwijs. Zij ontdekte dat honden bij onderwijsactiviteiten zeker een rol van betekenis kunnen spelen. Zo verbetert de werkhouding van kinderen: ze blijven rustiger als er een hond in de buurt is. Leerlingen gaan beter lezen als ze aan een hond voorlezen. En daarnaast is het sociale aspect belangrijk: een dier kan helpen bij het leren omgaan met emoties. Dat beamen ook leerlingen van de Nijmeegse school: Charlie maakt je rustig als je boos of verdrietig bent. Volgens directeur Frenk leren kinderen via Charlie het belang van helder communiceren: als je maar duidelijk bent, dan laat Charlie zien dat ze weet wat ze moet doen.
Charlie brengt positiviteit in de school
Charlie is een vriend van en voor alle kinderen en leerkrachten. Nu met de 1,5 meter afstand in de school is Charlie een verbinder: zij mag overal rondlopen, geeft mensen aandacht, voelt precies aan wie het moeilijk heeft en ze legt haar kop op je schoot als je niet blij bent. Kinderen mogen haar aanhalen en met haar spelen, maar alleen als Charlie naar de kinderen toekomt en niet andersom: ze moet natuurlijk ook haar rust krijgen.
Tips voor scholen die ook een schoolhond willen
Heb je de juiste hond op school, dan levert dat vaak mooie resultaten op, aldus Riki Verhoeven. Maar scholen moeten er wel goed over nadenken. Een hond is geen speelgoed, de regels moeten duidelijk zijn en niet elke hond is zomaar geschikt. Ook schoolleider Ramona Frenk heeft tips voor scholen die ook een schoolhond willen. Informeer eerst het schoolbestuur, de MR en de ouders. Op Vossenburcht is Charlie aanwezig bij de intakegesprekken met nieuwe ouders. Zorg dat je er zelf bent als de hond er is of maak iemand anders verantwoordelijk voor de verzorging. Geef de hond een eigen plekje in de school om tot rust te komen en zorg voor een goede afwisseling tussen speelmomenten en rust. En houd daarbij altijd rekening met het karakter van de hond.
Verder lezen?
Over schoolhond Charlie is meer geschreven. Lees bijvoorbeeld het artikel in Trouw. Op Omroep Gelderland vind je een artikel mét filmpje. En ook De Gelderlander schreef over Charlie.