Vmbo-leerlingen zijn in een leerlinggerichte leeromgeving gemotiveerder om te leren dan in een docentgerichte leeromgeving. Leerlingen voelen zich dan competenter en ervaren meer vrijheid en verbinding met hun docent. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderwijskundige Karin Smit. Je leest er meer over in dit artikel.
Allereerst: in een leerlinggerichte leeromgeving stelt de docent zich meer op als expert en als begeleider van het leerproces en is veel ruimte voor de inbreng van leerlingen, bijvoorbeeld op het gebied van werkwijze en onderwerpkeuze. Een docentgerichte leeromgeving is daarentegen traditioneler van aard: de docent bepaalt het onderwerp en is veelal zelf aan het woord.
Motivatiestrategieën
In een leerlinggerichte omgeving ervaren leerlingen meer plezier, autonomie en steun vanuit de organisatie. Dat komt hun interesse, inzet en doorzettingsvermogen ten goede. Ook blijkt uit het onderzoek dat leerlingen vaker motivatiestrategieën gebruiken als ze het schoolwerk meer waarde toekennen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je bureau opruimen, jezelf een beloning beloven of ergens gaan zitten waar het rustig is. Hoe vaker leerlingen zulke strategieën toepassen, hoe beter het ervoor staat met hun motivatie.
Verder lezen?
Via de leeromgeving kun je als school of docent dus invloed uitoefenen op de waarde van schoolwerk en zo de motivatie van leerlingen verbeteren. Hierover lees je meer in de Nederlandse samenvatting van het onderzoek. Wil je meer lezen over het belang van de leeromgeving en het stimuleren van de motivatie van leerlingen? Eerder verschenen op OVM de volgende artikelen:
- 5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren
- Leeromgeving van invloed op motivatie leerlingen
- Motivatie in het klaslokaal
- 5 dont’s op het gebied van motivatie
Herken jij elementen van deze onderzoeksresultaten in de dagelijkse lespraktijk? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.