Leraren Jasper van der Noordt, Kirsten Cuppen, Angela Esajas en Ismail Aghzanay zijn verkozen tot Leraar van het Jaar 2021. Een eervolle titel, want een jaar lang zijn zij de ambassadeurs binnen hun sector. Op 3 februari, tijdens het event Onderwijs van Morgen Live! gaan de vier met elkaar in gesprek over persoonlijke ontwikkeling binnen de alledaagse hectiek van het vak. Wij stellen deze bevlogen leraren alvast aan je voor.
Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.
Jasper van der Noordt, docent speciaal voortgezet onderwijs
‘Ik vind het een enorme eer dat ik ben benoemd tot ‘Leraar van het Jaar’. Werken in het speciaal onderwijs is prachtig. Ik zie het als een uitdaging om leerlingen steeds een stap verder te brengen richting een mooie toekomst. Als ze na drie of vier jaar hun diploma krijgen uitgereikt, ben ik trots en denk ik: yes, we hebben het weer met elkaar gered.’
Jasper houdt zich naast lesgeven in standaardvakken bezig met mediawijsheid en digitale middelen. Zo heeft hij zijn leerlingen een keer laten geloven dat hij op vakantie in Indonesië was. In werkelijkheid waren de foto’s op zijn Instagramaccount vso_meester_jasper genomen in een Nederlandse dierentuin. ‘Met zo’n voorbeeld maak ik mijn leerlingen ervan bewust dat je niet alles wat op internet staat moet geloven. In de les praten we daar met elkaar over en leer ik ze hoe je fakenews herkent.’ Instagram gebruikt hij ook om het speciaal onderwijs in een beter daglicht te stellen. Dat is ook zijn belangrijkste doel als kersverse ambassadeur. ‘In de media verschijnt vaak een eenzijdig beeld. Het gaat bij speciaal onderwijs vaak om moeilijkheden en gedrag, terwijl er juist zoveel mooie dingen gebeuren. Dat beeld wil ik doorbreken.’
Ook wil hij nog meer de verbinding zoeken met de arbeidsmarkt en het reguliere onderwijs. Bijvoorbeeld door leerlingen uit het speciaal onderwijs elke week een paar uur te laten meedraaien op een reguliere middelbare school. ‘Dat gebeurt nog veel te weinig. Leerlingen uit het speciaal onderwijs kunnen met de juiste begeleiding veel meer aan dan je denkt.’
Kirsten Cuppen, mbo-docent Nederlands en rekenen
‘De titel ‘Leraar van het Jaar’ voelt als de kroon op mijn werk. De meeste voldoening haal ik uit het contact met studenten. Ze weten vaak precies wat ze kunnen op hun vakgebied, maar kunnen moeilijk verwoorden wat hun talenten, vaardigheden en kwaliteiten zijn. Daar ligt als docent mijn uitdaging en tevens mijn kracht.’
Kirsten laat haar studenten meedenken over de inhoud van lessen, zodat ze gemotiveerd blijven. ‘Ik vraag welke onderwerpen ze boeiend vinden, maar ook hoe lang ze zich kunnen focussen. Daar houd ik dan rekening mee. Het is belangrijk dat je je studenten leert kennen. Mijn motto is: als je écht kijkt, zie je meer. Ik ben niet alleen bezig met mijn les, maar kijk ook hoe het met studenten gaat.’
Het komende jaar wil ze het middelbaar beroepsonderwijs een boost geven. Zo start in januari de campagne ‘Ook ik heb mijn mbo-diploma’. ‘Er wordt in Nederland nog steeds gesproken over laag- en hoogopgeleid. Ook zijn er veel vooroordelen over het mbo, terwijl de maatschappij voor een groot deel draait op mbo’ers. Daar mogen we veel trotser op zijn.’ Volgens Kirsten gaat het erom dat je gebruikmaakt van je talenten. Daarom heeft ze het Talentenpaspoort, een digitaal groeidocument, ontwikkeld. ‘Bij een cijferlijst ga je vaak in gesprek over onvoldoendes. Het Talentenpaspoort focust juist op kwaliteiten en skills. Mijn visie is dat als je kijkt naar waar iemand wél goed in is, je talenten en vaardigheden op de juiste manier kan inzetten.’
Angela Esajas, leerkracht basisonderwijs
‘Ik vind het een enorme eer dat ik ambassadeur mag zijn. Als leerkracht draag je bij aan het leven en de toekomst van een kind. Daarom vind ik het onderwijsvak zo mooi: we voeden een nieuwe generatie op. Ik vind leraar zijn het tofste beroep dat er is. Daarom snap ik niet dat er zo’n lerarentekort is.’
Angela geeft al tien jaar les aan uitdagende groepen. De laatste drie jaar op scholen in achterstandswijken, waar ze veel kansenongelijkheid ziet. ‘Ik word vaak ingevlogen om scholen of groepen er weer bovenop te helpen. Het raakt me zo erg als dat lukt. Waarom is er niet eerder ingegrepen? Elk kind verdient goed onderwijs.’ Ze vindt dat haar manier van lesgeven vanzelfsprekend zou moeten zijn. Veel contact met de ouders, leerlingen motiveren, luisteren wat ze nodig hebben, maar ook durven reflecteren op je eigen handelen als leerkracht. ‘Daarom lijkt het mij te gek als meer goede leerkrachten kiezen voor werken op een achterstandsschool. Daar kunnen ze het verschil maken. Dát is wat leerlingen nodig hebben en daar wil ik me hard voor maken. Goed onderwijs voor iedereen.’
In het onderwijs is geen dag hetzelfde en dat past goed bij Angela. ‘Ik krijg daar energie van. Mijn kracht is de verbinding die ik met de kinderen maak. Ik zie wat ze voelen en wat ze lastig vinden. Zo maak ik relaties voor het leven. In mijn ogen is dat wat mijn vak inhoudt: kinderen leren omgaan met dingen die ze in de toekomst gaan tegenkomen. Leerlingen mogen altijd bij me aankloppen, ook als ze al van school zijn. Natuurlijk laat ik ze ook los, maar iedere leerling weet dat mijn deur altijd openstaat.’
Ismail Aghzanay, docent Engels voortgezet onderwijs
‘Ik voel me enorm gezegend en dankbaar. De titel ‘Leraar van het Jaar’ geeft mij het vertrouwen dat waar ik in het klaslokaal mee ben begonnen, ik nu op grotere schaal mag uitvoeren. Ik wil leerlingen vertrouwen in zichzelf geven en andere docenten inspireren.’
Komend jaar gaat Ismail zich, als spreker van het collectief ‘Meesters met dromen’, hard maken voor thema’s als kansengelijkheid, veiligheid, diversiteit en inclusie in het onderwijs. ‘In de klas zie ik dat leerlingen uit een lagere sociaaleconomische positie vaak ook lage verwachtingen hebben van zichzelf. Dat baart mij zorgen, want ik zie vooral potentie, talent en kwaliteit. Het onderwijsbeleid veranderen kost tijd en daarop heb ik niet direct invloed, maar ik kan een leerling wel vertrouwen geven. De beroemde uitspraak van Pippi Langkous ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’ is precies wat ik mijn leerlingen ook wil meegeven.’
Ismail maakt zich zorgen over het lerarentekort en daarom wil hij anderen motiveren om voor het onderwijsvak te kiezen. ‘Dat doe ik als spreker door te inspireren en een kijkje in de keuken te geven. Laten zien hoe echt en puur het onderwijs is.’ Goede begeleiding van startende leraren is volgens hem erg belangrijk, want dat zorgt voor minder uitval. Ook wil hij dat het voor zij-instromers makkelijker wordt om voor de klas te staan. ‘Leraren zijn naast ouders de meest invloedrijke personen in het leven van een kind. Helaas kun je niet elk kind redden, maar je kunt als leraar wel je stinkende best doen.’
Ben jij erbij tijdens het event Onderwijs van Morgen Live! van Malmberg op 3 februari? Meld je nu aan!
Foto: Marc Godefroy/Leraar24. V.l.n.r. Jasper van der Noordt, Kirsten Cuppen, Angela Esajas en Ismail Aghzanay