Spelen in hoeken neemt in menig kleuterlokaal een prominente plek in. Leren door te spelen sluit aan bij de ontwikkeling van jonge kinderen. Zeker als je de hoeken in je klas uitdagend maakt, is de betrokkenheid hoog. Met als winst dat er veel geleerd wordt. In dit artikel geven we je tips om de betrokkenheid te vergroten.
Zo zorg je voor een hoge betrokkenheid bij het hoekenspel
1. Zorg voor rust en voldoende materiaal in de spelhoek
Te veel spullen stralen al snel rommeligheid en chaos uit. Zijn er echter te weinig materialen om mee te spelen, dan is het lastig om de geleerde leerdoelen in de spelhoek aan bod te laten komen. Het spel blijft dan vaak hetzelfde. Denk aan veel ‘vadertje en moedertje’ spelen. Kies daarom een beperkt aanbod van spullen en wissel eventueel af. Laat de kinderen wekelijks met andere dingen spelen als je veel spullen voor in de hoek hebt.
2. Zorg voor voldoende uitdaging
Uitdaging zorgt voor nieuwe verbindingen in de hersenen. Maar wat maakt een hoek nu uitdagend? Een traditionele hoek als de huishoek kan net zo uitdagend zijn voor kleuters als een hoek over vogels in de winter.
Richt de hoek samen met de kinderen in. Hiervoor kun je wat basisspullen neerzetten. Bij het thema ‘vogels in de winter’ gebruik je bijvoorbeeld de lege dozen waar kopieerpapier ingezeten heeft. Zet deze met de open kant naar voren neer. Dit is het hok voor de vogel. Bedenk samen met de kinderen wat ze nodig hebben in de winter. Voer? Hoe zouden we dit kunnen maken in de klas?
Thematische activiteiten
Zo heb je ook meteen thematische activiteiten voor in de werkles. Hang een geregen pindaketting uit de werkles bijvoorbeeld ook in de hoek op. De hoek groeit zo met het thema mee. Ook handig: de kinderen kunnen de benodigde spullen, zoals hooi of knuffels, van thuis meenemen. Dat maakt dat uitdagend spelen in hoeken ook met een klein budget mogelijk is.
3. Begeleid het spel
Kleuters hebben baat bij aansturing van buitenaf zodat de woordenschat en sociale vaardigheden tot ontwikkeling komen. Je doet dit door op vaste momenten een paar minuten mee te spelen en zo het spel te beïnvloeden.
Ga bijvoorbeeld eens op bezoek in de piratenhoek en laat dan iets laten vallen over een schatkaart. Of doe voor hoe je van bak- naar stuurboord loopt/dweilt. Gebruik hierbij begrippen die gemakkelijk aangeleerd worden zodat ze snel in het spel zijn opgenomen. Ook kun je gebruikmaken van ‘rollenkaarten’. Op een kaart staat een afbeelding van een persoon. Het kind doet deze na in de hoek. Als voorbeeld bij het thema ’vogels in de winter’ kun je denken aan deze rollen:
- De dierenverzorger
- De operatie-assistente
- De dierenarts
- De koning/koningin die de dierenopvang opent
- De caissière die achter de kassa de kaartjes verkoop
4. Bouw het thema uit
Bouw het thema samen met ouders en de kinderen uit. Als je het thema aanbiedt, is het leuk als je klassikaal vragen opstelt met de kinderen. Wat willen we over dit thema leren? Hoe kunnen we dat leren? Wat hebben we hiervoor nodig?
5. Plan vaste observatie momenten in
Leerkrachten in groep 1,2 en 3 werken steeds meer met spelend leren in hoeken. Hierbij is observeren de sleutel om hogere denkvragen in te brengen. Maar vaak is de dagelijkse schoolpraktijk hectisch. Je bent als leerkracht met van alles bezig. Hoe kom je tot de rust én heb je toch een kwalitatief moment om speelgedrag te observeren?
Bouw een vast moment in tijdens het spelen/werken om te observeren. Er zijn scholen die hiervoor een ‘niet-storen’ teken gebruiken. Dit kan van een bloemenslinger om de nek van de leerkracht zijn tot het gebruik van een kleur. Vaak zijn er vanuit het LOVS ook handvatten om gericht spel vanuit de leerdoelen te observeren.
Heb jij een leuke tip om de betrokkenheid in de spelhoek te vergroten? Laat het hieronder weten.
Volgende week bespreken we of het uitmaakt of je voor traditionele hoeken of spelhoeken van nu kiest.