Iene Miene Media onderzoekt jaarlijks het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen. Dit jaar is extra onderzoek gedaan naar het mediagebruik en schermtijd tijdens de coronacrisis. Jonge kinderen blijken meer dan anders naar beeldschermen te kijken.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis besteden jonge kinderen (0-6) gemiddeld 2,5 uur per dag meer aan beeldschermmedia dan ervoor. Dat scheelt zo’n 50 minuten met de normale situatie. Vooral filmpjes zijn populair: het kijkgedrag nam toe van 84 naar 114 minuten per dag. Ook spelletjes zijn in trek: in plaats van 29 minuten, spelen kinderen nu 40 minuten per dag.
Huiswerk speelt een grote rol
Als we alleen kijken naar de groep van 5- en 6-jarigen, dan is de stijging nog iets hoger: per dag bijna 1,5 uur meer dan normaal. Huiswerk lijkt hiervoor verantwoordelijk te zijn; de kinderen kregen van school veel opdrachten die op een scherm moeten worden uitgevoerd. Hieraan besteedden ze gemiddeld 76 minuten.
Van liever niet, naar het is toch wel handig
De meeste ouders willen normaal liever niet dat hun kinderen te veel rondhangen bij televisie en andere beeldschermen. Desondanks zijn ouders, die tijdens de crisis thuis werken en tegelijkertijd ook de kinderen moeten bezighouden, blij om diezelfde media te kunnen inzetten nu de kinderen minder vaak op school zijn.
Zorgen over veiligheid
Toch geven ouders ook aan zich wat meer zorgen te maken over de online veiligheid van hun kroost dan voorheen. Ze vragen zich ook iets vaker af hoe ze het mediagebruik in de hand kunnen houden en of bepaalde sites of spelletjes wel goed zijn voor hun kind. Daarom houden veel ouders een extra oogje in het zeil. Op mediaukkiedagen.nl worden 7 herkenbare vragen over media en opvoeden beantwoord.
Educatieve spelletjes
Educatieve spelletjes worden door menig ouder ingezet. Hierdoor leren de kinderen toch iets terwijl ze spelen op een scherm.
Vind je deze uitkomsten verrassend of had je wel verwacht dat de zorgen iets zouden toenemen? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.