Wat is de impact van digitalisering op manieren waarop wordt gelezen? Daarnaar hebben ruim 200 wetenschappers op het gebied van lezen en geletterdheid de afgelopen vier jaar onderzoek gedaan. Het resultaat? De Stavanger Verklaring: een document vol achtergrondinformatie en aanbevelingen op het gebied van blended learning en blended teaching.
Papier en scherm hebben ieder hun functionaliteiten en voor- en nadelen op het gebied van lezen. Papier leent zich bijvoorbeeld nog steeds het best voor het lezen van lange teksten. Als je dit gegeven afzet tegen het groeiende schermgebruik onder kinderen en jongeren, is het dus van groot belang om inzicht te krijgen in hoe we het lezen van lange teksten in een digitale omgeving zo effectief mogelijk kunnen inrichten.
Een flinke uitdaging, maar niet onoverkomelijk. Hiervoor is onder andere verder onderzoek naar het gebruik van digitaal leermateriaal nodig. Daarnaast is het ook belangrijk dat leerlingen uit een digitale tekst de juiste informatie weten te selecteren en evalueren. Meer aanbevelingen vind je in de Stavanger Verklaring.
Blended leren en lesgeven op OVM
Wil je meer te weten komen over hoe je het analoog en digitaal lezen met elkaar kunt combineren? In de nieuwe OVM-special Blended learning vind je allerlei artikelen die je hierbij op weg helpen. Bijvoorbeeld over welke tools je hierbij kunt gebruiken en hoe je een concrete start maakt met blended leren.
Heb jij een concrete tip met betrekking tot het lezen op papier en/of scherm? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.