De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
Pecha Kucha livestream
Pecha Kucha is een presentatievorm waarbij deelnemers presentaties maken van 20 beelden die elk precies 20 seconden te zien zijn. Dit concept dwingt deelnemers om zo to the point mogelijk hun verhaal te houden. Ze hebben in totaal namelijk precies 6 minuten en 40 seconden de tijd. De uitnodigingen voor het evenement zijn al de deur uit, maar het gehele evenement – inclusief de oratie van Prof. Paulien Meijer – is tussen 12:30 en 14:30 uur te volgen via de livestream.
Docenten, leerlingen en technologie
Een van de Pecha Kucha-presentaties zal worden verzorgd door de 4 vwo-leerling Louisa Smit (15) en biologiedocente Marieke Willems (24). Op het Ludger College, de school waar Willems lesgeeft, vindt binnenkort een grote verandering plaats: in de vwo-brugklassen worden iPads geïntroduceerd. Tijdens hun presentatie bespreekt het duo de ontwikkeling van leerlingen en docenten. In het bijzonder de goede en slechte gewoontes van leerlingen en docenten op het gebied van technologie en consumptie.
Op leren gericht onderwijs
Volgens Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons is er een mindshift nodig van onderwijzen van leren. Want niet alleen de kwaliteit van het onderwijs maar ook de kwaliteit van het leren – van leerlingen én docenten – is belangrijk. Het gaat er volgens Simons niet om of iets ‘goed’ wordt onderwezen, maar of er goed wordt geleerd. Leren moet daarom zichtbaar gemaakt worden voor de leerlingen, docenten en andere betrokkenen. Wat daarbij van belang is presenteert Simons in 10 kernprincipes voor op leren gericht onderwijs.
Digitale didactiek met Meester Gijs
Eerder deden we een oproep aan teacherpreneurs in het Nederlandse onderwijs. Gijs Palsrok, onderwijsadviseur en docent Engels op het Veluws College Waterbosch, is daar een sprekend voorbeeld van. Met Meestergijs.nl biedt hij niet alleen zijn eigen leerlingen, maar iedereen die extra hulp nodig heeft bij Engels een ondersteunend platform. Palsrok is voorstander van digitale didactiek met behoud van deskundigheid van docenten. “Lesgeven is reageren op leerlingen en niet regeren over ze. Onderwijs moet jongeren voorbereiden op de toekomst en daarvoor moeten docenten continu de vergulde grenzen van hun verkregen comfort verleggen. Ondersteuning gebeurt niet alleen met theorie, maar met goede voorbeelden uit de praktijk en een dosis humor. Samen spelen is tenslotte samen delen. Als docent in ontwikkeling moet je etaleren wat je doet. Zo laat je zien dat je als professional staat voor de keuzes die je maakt.” Tijdens zijn Pecha Kucha-presentatie vervolgt Palsrok bovenstaand verhaal.
Tune jij de 28e in op de livestream? Laat dan via onderstaand reactieformulier weten welke presentatie indruk op jou heeft gemaakt.