De druk om zo efficiënt mogelijk te werken maakt docenten vindingrijker dan ooit. Mede daardoor vindt een toename van zogenoemde teacherpreneurs plaats: docenten die voor de klas staan en de rest van hun tijd besteden aan het verspreiden van best practices en innovatieve ideeën. Tijd voor? Niet bepaald. Toch vullen steeds meer docenten hun werk in het onderwijs op deze ondernemende manier in. Zelfs als dat wat minder uren voor de klas betekent.
Teacherpreneurs zijn docenten die lesgeven en zich daarnaast op uiteenlopende manieren inzetten voor een beter onderwijs. Sommigen houden zich bezig met beleid, maar ook het structureel coachen en ondersteunen van andere docenten of het ontwikkelen van (technologische) onderwijs-tools zijn voorbeelden van ‘teacherpreneurschap’. Een hybride rol, maar wel een waarbij de docent bewust voor de klas blijft staan.
Is dat nou zo nieuw?
Nee. Teacherpreneurs zijn er altijd al geweest. Net als ondernemers die niet direct uit het onderwijs komen maar zich er wel op toespitsen. De markt is verzadigd door ondernemers – denk aan de explosieve toename van sociale media- en ICT-experts – die veelal niet direct uit het werkveld komen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar heeft wel tot gevolg dat scholen voorzichtiger zijn met het inschakelen van deze partijen.
Precies daar hebben de teacherpreneurs een streepje voor: Zij weten tenslotte als geen ander waar leerlingen, collega’s en het onderwijs in het algemeen behoefte aan hebben. Hun primaire motivatie zit in het dichten van gaten en oplossen van kwesties waar ze dagelijks mee te maken hebben – niet in verdienen van geld. Door de toename van het aantal teacherpreneurs zijn innovatieve oplossingen steeds vaker binnen de muren van een schoolgebouw te vinden. Een bottom-up aanpak, waar zowel de docent als de school van profiteert.
Ben of ken jij een teacherpreneur?
Onderwijs van Morgen is op zoek teacherpreneurs! Graag gaan we met jullie in gesprek om zowel jullie motivatie als knelpunten en leermomenten met andere docenten te delen. Dit willen we doen door middel van een serie themablogs. Op die manier willen we goede ideeën een platform bieden en daarnaast (nog) meer docenten motiveren om op ondernemende wijze het onderwijs te verbeteren. Dus ben of ken jij een teacherpreneur? Stuur dan een e-mail naar renee.conradi@malmberg.nl en laat alvast een reactie achter via onderstaand reactieformulier.