Eerder dit jaar heeft Malmberg een uitgebreide pilot gedaan met Score!*: het eerste adaptieve leermiddel van de uitgeverij. Daarbij is onder meer onderzoek verricht naar het effect van een adaptieve tool op de motivatie van leerlingen. De resultaten hiervan worden vandaag gepresenteerd tijdens een exclusieve kennissessie. Ook worden de resultaten gedeeld in whitepapers, waarvan de eerste volgende week zal verschijnen op Onderwijs van Morgen.
Pilot
In samenwerking met 20 scholen, bijna 50 docenten en ruim 1500 leerlingen heeft Malmberg een pilot van ruim drie maanden gedraaid met Score!. Daarbij is op verschillende vlakken (wetenschappelijk) onderzoek verricht. Onder meer naar de invloed van een adaptief leermiddel (zoals Score!) op de motivatie van leerlingen en de begeleidingsbehoeften van docenten bij de invoering van een gepersonaliseerd leerplatform. Ook is kwantitatief onderzoek verricht naar de ervaringen van leerlingen en docenten bij het gebruik van de adaptieve tool.
Score!
Score! is een adaptieve tool om Engelse grammatica te leren en oefenen. De tool past zich automatisch en in real-time aan de prestaties van de leerling aan. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met het niveau, maar ook met de manier waarop een leerling het beste leert. Twee leerlingen die op hetzelfde niveau presteren, kunnen zo toch een heel ander leertraject doorlopen: de een krijgt tekstuele instructie terwijl de ander, voorafgaand aan dezelfde opdracht, wordt geïnstrueerd met behulp van audiovisuele content. Score! is vanaf schooljaar 2016-2017 te koop.
Whitepaper: Motivatie & Maatwerk
De focus in de eerste whitepaper – Motivatie & Maatwerk: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie – ligt op de invloed van Score! op de motivatie van leerlingen. Ook komt aan bod hoe leerlingen en docenten de adaptieve methode hebben ervaren. Deze whitepaper verschijnt volgende week onder meer op Onderwijs van Morgen. Houdt de website in de gaten voor meer informatie.
*Score! is de naam van het adaptieve leermiddel voor Engelse grammatica tijdens de pilot. Vanaf schooljaar 2016-2017 is deze nieuwe adaptieve leerapplicatie verkrijgbaar onder een nieuwe naam.
Lees ook:
De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren