Bij de rekenmethode De wereld in getallen en Pluspunt zitten katernen Spelenderwijs leren rekenen, waarmee je je rekenlessen kunt verrijken. Onderwijsadviseur en auteur Margreeth Mulder legt uit waarom spelenderwijs leren zowel jou als je klas enorm kan motiveren bij het oefenen van rekenvaardigheden.
Heb je de katernen Spelenderwijs leren rekenen al gevonden bij de methodes De wereld in getallen en Pluspunt? Zo niet, dan nodigen we je uit om deze eens in te kijken. Met spelenderwijs leren rekenen kun je namelijk op een leuke en zinvolle manier tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van kinderen, zonder afbreuk te doen aan de doelen en didactiek van de methode. En ook niet onbelangrijk: het kan ook voor jou als leerkracht een frisse wind zijn in je lespraktijk.
Waarom werkt spelenderwijs leren?
“Om kinderen te motiveren voor rekenen, is het belangrijk dat je ze bij het inoefenen met verschillende werkvormen in contact brengt. Bij spelenderwijs oefenen kinderen de vaardigheden met spel en beweging, waardoor zij het rekenen anders gaan ervaren. Vooral kinderen die het moeilijk vinden. In de katernen Spelenderwijs leren rekenen van De wereld in getallen en Pluspunt staan tips over hoe je spel en beweegactiviteiten kunt inzetten bij het bereiken van je leerdoelen, aansluitend op de didactiek. In de katernen voor groep 3 en 4 worden bijvoorbeeld per blok spellen en coöperatieve vormen gekoppeld aan de doelen van de weektaak of conditietraining, en suggesties gedaan voor verschillende hoeken en bewegingsactiviteiten voor buiten. Voor de bovenbouw zijn dat manieren om spel en beweegactiviteiten doelgericht in te zetten bij de bouwstenen in de rekenmuur en om doelen uit de domeinen breuken, meten en meetkunde betekenisvol te herhalen.”
“Ik zie steeds weer dat kinderen door spelenderwijs leren meer plezier en motivatie hebben tijdens de rekenlessen – en dat geldt ook voor leerkrachten.”
Margreeth Mulder
Wanneer kun je spelenderwijs leren inzetten?
“Die ruimte kun je als leerkracht zelf zoeken, maar mooie momenten zijn bijvoorbeeld tijdens de remediërende dagen of in de parkeerweken van Pluspunt. Ook kan spelenderwijs leren een vervanging zijn voor delen van reguliere lessen of juist als extra moment ingezet worden.
Rekenen is een stapelvak: er komt steeds een beetje stof bij die je niet kunt missen en de methode loopt maar door. Leerkrachten in de hogere groepen kunnen dan weleens het gevoel krijgen dat ze geen flexibiliteit meer hebben binnen de methode. Waar haal je de tijd vandaan om pas op de plaats te maken of de kinderen net wat extra’s te geven?
Het is dan belangrijk om je te beseffen dat een methode slechts een hulpmiddel is en geen doel op zich. De leerkracht blijft de regisseur van het leerproces en moet kunnen bepalen wat het beste werkt voor de klas. Mijn tip na 45 jaar in het onderwijs is: kijk niet van les tot les, maar vooruit naar waar je naartoe werkt in het blok. Houd hierbij het overzicht over de leerlijnen en observeer de kinderen, zodat je ziet wat ze echt nodig hebben. Om je hierbij te helpen, zitten in De wereld in getallen en Pluspunt onder meer duidelijke observatiepunten en overzichten op de doelen.”
Hoe kun je starten met spelenderwijs leren rekenen?
“Veel leerkrachten ervaren een drempel bij het inzetten spelenderwijs leren, omdat het kan voelen alsof je de controle van een gestructureerde les loslaat. Maar als je de spellen en activiteiten doelgericht inzet, betrek je juist alle kinderen waardoor je uiteindelijk meer rendement hebt van een les . Eigenlijk is het gewoon een kwestie van proberen. Begin met overzichtelijke spelvormen en niet meteen met een rekencircuit met vijf nieuwe elementen die allemaal begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld. Wat ik ook weleens doe tijdens studiedagen, is leerkrachten zelf handelend leren laten ervaren en laten zien hoe je dit eenvoudig inzet in het rekenonderwijs. Dan blijkt dat de meesten het enorm fijn vinden.”
“Het liefst zou ik zien dat kinderen tot en met het eerste halfjaar van groep 3 zoveel mogelijk spelenderwijs leren. Spel speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen tot ongeveer 8 jaar en veel kinderen zijn in groep 3 nog niet toe aan de meer schoolse manier van werken, zoals het langer aan een tafeltje zitten, allemaal tegelijk meedoen aan de instructie en de verwerking. In de katernen staat per groep beschreven hoe je als school spelenderwijs leren kunt laten aansluiten op de onderwijsvisie. Ik zie steeds weer dat kinderen door spelenderwijs leren meer plezier en motivatie hebben tijdens de rekenlessen en dat geldt ook voor leerkrachten.”
Aan de slag met de katernen spelenderwijs leren rekenen in Bingel
In de blokinfo van Bingel vind je bij blok 1 en 2 onder leerkrachtmateriaal de katernen Speed en Bewegen en Breuken, speciaal voor groep 3 t/m 6. Ze staan voor je klaar – vol inspiratie om vandaag nog mee te beginnen!
Voorproefje
Met deze katernen krijg je alvast een voorproefje:
Tips om spelenderwijs leren rekenen toe te passen in jouw lessen
Gebruik de katernen
Download de voorproefjes van de katernen Spelenderwijs leren rekenen bij de methodes Pluspunt en Wereld in getallen hiervboven. Hierin staan alle informatie en handvatten om de werkvormen stapsgewijs onderdeel te maken van je lessen.
Kijk wat de kinderen nodig hebben
Voel je geen tijd en ruimte om een nieuwe werkvorm te proberen? Margreeth heeft een mindsettip: kijk niet van les tot les, maar vooruit. Weet waar je naartoe werkt per blok, houd hierbij het overzicht over de leerlijnen en observeer de kinderen, zodat je ziet wat ze echt nodig hebben. Maak op basis daarvan je keuzes.
Begin eenvoudig
Begin met overzichtelijke spelvormen die weinig tijd en begeleiding nodig hebben en bouw vanuit daar op naar nieuwe spelvormen.
Probeer het eerst zelf
Probeer zelf met collega’s een activiteit uit de katernen. Spelenderwijs leren rekenen en ervaar wat het met je doet. Dit kan het makkelijker maken om de klas ‘los te laten’ in hun spel.
Werk je nog niet met De wereld in getallen of Pluspunt, maar ben je nieuwsgierig geworden?
Ontdek hoe je met deze rekenmethodes kunt inzetten in jouw klas.