Leeslink wordt voortdurend verbeterd op basis van jouw feedback. Om optimaal gebruik te maken van Leeslink in jouw les, hebben we diverse video’s opgenomen. Doe er snel je voordeel mee.
Chantal Engelbertink, leerkracht van groep 7 op Basisschool De Hofstee en Leeslink concept ontwikkelaar en taalspecialist Talling Brouwer laten in diverse lesvideo’s zien hoe jij als leerkracht het meeste uit Leeslink haalt.
De complete les van Chantal is van a tot z aaneensluitend in één video te bekijken, maar je kunt ook enkel bepaalde lesfases bekijken die voor jou op dat moment relevant zijn. Van voorbereiding tot de afsluiting en reflectie. Taalspecialist en conceptontwikkelaar Tjalling Brouwer en leerkracht Chantal Engelbertink geven gedurende de les tips en tricks mee die jou bij jouw Leeslink les kunnen helpen.
Naast een opgenomen Leeslink les van Chantal, is er een opname beschikbaar van een dialoog gesprek tussen juf Chantal en taalspecialist Tjalling. Onderwerpen als pre-teaching en het stimuleren van zwakke lezers, het observeren en ook de toetsvaardigheid komen aan bod.
Video’s van de les
- Bekijk de volledige les (17:34)
- Bekijk fase 0 De voorbereiding (1:14)
- Een goede voorbereiding is het halve werk! Bekijk in deze video hoe je te werk kunt gaan.
- Bekijk fase 1 De introductie (3:20)
- Voordat de les start, bereid je de kinderen voor op wat er komen gaat. Maar hoe doe je dat eigenlijk?
- Bekijk fase 2 Lezen (3:52)
- Voorlezen zorgt voor triggers en kennismaking met de tekst. Hoe pak jij dat in jouw les aan? Juf Chantal laat zien hoe zíj het doet.
- Bekijk fase 3 Verdiepend lezen (4:25)
- Herhalend en verdiepend lezen, hoe houd je dat interessant voor kinderen? Bekijk hoe juf Chantal dit doet.
- Bekijk fase 4 Bespreken van de tekst (4:49)
- Het bespreken van de tekst leidt bij kinderen tot dieper tekstbegrip. Hoe pak jij dat aan? Bekijk in deze fase hoe juf Chantal dit doet.
- Bekijk fase 5 Afsluiting en reflectie (1:40)
- Een terug- én vooruitblik kan voor kinderen het verschil maken om te begrijpen waarom begrijpend lezen relevant is. We geven je een voorbeeld.
Video’s van de dialoog
- Bekijk het volledige gesprek (23:38)
- Bekijk deel 1 ‘Leesmotivatie’ (3:32)
- Lezen is voor veel kinderen niet perse leuk. Wat kun je het beste doen om de leesmotivatie te vergroten?
- Bekijk deel 2 ‘Pre-teaching’ (2:45)
- Sommige kinderen hebben net wat meer uitleg of leeskilometers nodig dan anderen. Bekijk in dit deel hoe je het beste kunt pre-teachen.
- Bekijk deel 3 ‘Hulp bij zwakkere lezers’ (1:44)
- Lezen is niet voor ieder kind appeltje eitje. Bekijk wat je kunt doen om kinderen die moeite hebben met lezen op weg te helpen.
- Bekijk deel 4 ‘Les 2 | herhaald en verdiepend lezen’ (2:27)
- We leggen uit wat de essentie is van les 2 van Leeslink.
- Bekijk deel 5 ‘Observeren’ (3:53)
- Door de kinderen tijdens het lezen te observeren achterhaal je waar ze mogelijk extra ondersteuning nodig hebben en wat hen juist triggert. Hoe je dat aanpakt? Dat zie je in deze video.
- Bekijk deel 6 ‘Leesgesprekken’ (6:27)
- Leesgesprekken zijn gesprekken die je in kleine groepjes met kinderen voert. Bekijk in deze video waarom dit werkt.
- Wil je een compleet en volledig leesgesprek zien? Bekijk dan deze video.
- Bekijk deel 7 ‘Toetsvaardigheid’ (4:16)
- Het toetsen van lezen ligt genuanceerder dan hoe dit vaak wordt afgenomen. Weet jij hoe dit werkt bij Leeslink? Bekijk hoe juf Chantal dit doet.
- Bekijk deel 8 ‘Afronding’ (1:14)