De inkt van je diploma is nog maar net opgedroogd en nu sta je ineens voor je eigen klas of klassen. Ondanks je bevlogenheid en energie kunnen alle nieuwe ervaringen soms best uitdagend zijn. Daarom is het juist in deze eerste jaren belangrijk om herkenning te vinden in verhalen van collega’s en ervaringen te delen. Jonge professionals Floor van Venrooij en Ellen van Vugt van Metis onderwijsadvies begrepen dit maar al te goed en maakten er een podcast over: Opstarten MET… Floor en Ellen.
Dat de eerste jaren niet altijd makkelijk zijn laten ook de cijfers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zien. Ongeveer 20 procent van de startende docenten houdt het binnen vijf jaar voor gezien in het onderwijs. Alle reden om aandachtig te kijken naar de ervaringen en struikelblokken van startende leraren. Goede begeleiding is een speerpunt, en daar draagt deze podcast graag zijn steentje aan bij.
Welke aflevering je ook aanklikt: als luisteraar kun je meteen meedoen met de dilemma’s die voorbijkomen. Kies je ervoor om kwetsbaar te zijn als je iets niet weet of om je groot te houden en te doen alsof? En als je moet kiezen corrigeer je dan liever alleen verbaal of alleen non-verbaal? Groepsdynamica, inclusiviteit en andere relevante onderwerpen worden besproken, telkens met een nieuwe gast.
Tips en tricks
Neem bijvoorbeeld deze aflevering, waarin handige tips om orde te houden gedeeld worden. Floor en Ellen praten samen met Judith Porcelijn over drie verschillende soorten verstoringen in de klas en bespreken de vraag: ‘En wat nou als een leerling toch over die grens gaat?’
Podcast
Beluister de podcast via Spotify of op de website. Er staan al 24 afleveringen voor je klaar!
Hoe beantwoord jij het dilemma uit de eerste aflevering: Liever een les die vlekkeloos verloopt of een les waarin je ‘fouten’ mag maken?