Home » Deel 1: Top 10 jongerentrends voor 2013

Deel 1: Top 10 jongerentrends voor 2013

In 2013 staat ‘samen doen’ hoog in het vaandel van jongeren. Samen van een festival als Solar Weekend of Magneet Festival een groot succes maken door mee te bouwen aan het decor of het uitvoeren van een eigen kunstproject. Ook laten jongeren met de Human Rights Tattoo zien dat ze geven om de Rechten van de Mens. In 2013 is priktivism het nieuwe doneren. Jongeren lenen een vierpersoonstent via Peerby.nl of ontvangen een nieuwe outfit via het kledingabonnement van Le Tote. Ze kiezen voor delen en lenen in plaats van eigendom. En als ze dan toch iets heel graag wil hebben, zijn hun dansmoves of geduld hét ruilmiddel voor exclusieve toegang tot de nieuwste albums of tracks van hun favoriete artiest.

In 2013 trekken jongeren niet alleen hun feestoutfit, maar ook hun creativiteit uit de kast. Jongeren zijn gewend aan meer inspraak en waar in 2012 de feestjes vooral vóór het publiek werden georganiseerd, nemen jongeren nu het heft in eigen handen om een geweldig feest te bouwen. Met het motto ‘je bent wat je maakt’ van het Solar Weekend Festival bouwt iedereen tijdens dit festival mee aan het decor. Met DJ Roulette bepalen jongeren welke muziek er op het festival wordt gedraaid of staan ze via een livestreamverbinding als dj in contact met festivalbezoekers elders in het land. De festivalgangers bepalen vervolgens welke dj goed is en welke niet. Bij het Magneet Festival bepalen bezoekers zelfs de hele line-up door te stemmen op projecten en ideeën van anderen. Jongeren die goed kunnen koken, cocktails maken of fotograferen maken het feest tot een succes bij EdelWise.

2. Sharification

 ‘Hebben, hebben, hebben’ is in 2013 niet meer aan de orde. Delen is het nieuwe bezitten in de jongerenwereld. Op muziekgebied schoven we afgelopen jaren al op van cd’s kopen naar downloaden en online streamen. Ook bij andere producten en diensten is het ‘deelvirus’ toegeslagen. Op zoek naar een backpack of vierpersoons tent? Op Peerby.nl lenen jongeren deze en vele andere spullen bij een (on)bekende uit de buurt. Jonge meiden lenen voor speciale gelegenheden een designerjurk voor maximaal acht dagen via Rent the Runway. Zo besparen ze geld voor een dure jurk en verkleinen ze bovendien het risico iemand anders in dezelfde jurk tegen te komen. Nieuw is ook het modeabonnement van Le Tote. Voor 49 dollar ontvang je elke maand een tas met kleding. Wanneer je die beu bent, stuur je de kleding terug en krijg je een nieuwe collectie opgestuurd. Liever iets ruilen of schenken? Met de Swap-O-Matic schenk of ruil je schoenen, briefkaarten en andere producten die in de verkoopmachine passen, simpel op straat.


1. PartYcipatie

3. Internet University

Wie heeft de universiteit nog nodig als ‘ie internet heeft? Steeds meer jongeren leren vaardigheden zoals lastige wiskundeformules, spellingsregels, kunstgeschiedenis of een lesje Spaans online. Internet is de school en YouTube, Facebook Timeline en Pinterest de nieuwe klaslokalen. Jongeren raken op deze manier ook buiten de reguliere schoolvakken steeds vaardiger. En waarom zouden studenten nog duizenden euro’s schoolgeld betalen als ze ook gratis onderwijs kunnen volgen, bijvoorbeeld via de online universiteit Udacity. Ze schrijven zich hier in voor vakken als zoekmachinebouwer of webapplicatie-ontwikkelaar. Al ruim 160.000 studenten uit 190 verschillende landen volgden college via Udacity en leerden vakken die in de toekomst steeds vaker nodig zijn.

4. Priktivism


Willen jongeren in 2013 nog opvallen met een tattoo, dan moeten ze met meer op de proppen komen dan een ordinair plaatje. Maar voor het goede doel is in 2013 op tattoogebied alles geoorloofd. Zo veilde de 23-jarige Jack Gargrave uit Groot-Brittannië een stuk huid en liet de hoogste bieder bepalen waarover en waar hij zijn tatoeage voor het goede doel liet zetten. Tijdens verschillende festivals in Nederland laten jongeren een letter van de universele Verklaring Van de Rechten van de Mens tatoeëren middels het project Human Rights Tattoo. Wereldwijd worden tattoo-a-thons georganiseerd waar met gratis tattoo’s aandacht wordt gevraagd voor een bepaald onderwerp. Jongeren willen de wereld goed doen en laten dit graag zien door middel van een tatoeage. Priktivism is het nieuwe doneren in 2013.

5. Uniekchic

Je onderscheiden van de massa met een uitnodiging voor een exclusief feestje? In 2012 was exclusiviteit in het uitgaansleven erg belangrijk. Een codewoord opent voor jou de deuren van een geheime ruimte achter de Butcher burgerbar tot aan de Diesel Island Party waar maar 1000 kaartjes op persoonlijke uitnodiging beschikbaar zijn. Die exclusiviteit zet door in 2013. In Singapore is het koffiehuis Liberty Coffee alleen open indien er een nieuwe lading koffie is gearriveerd. Muziek luisteren van je favoriete artiest? Dit kan alleen na het installeren van een bijbehorende app waarbij je óf in de wachtrij moet staan voor het luisteren naar Adam Tensta óf je dansmoves moet showen in ruil voor het album van Calvin Harris. In 2013 gaan jongeren steeds meer op zoek naar exclusieve producten om zich te onderscheiden van de massa en wordt schaars een USP.

Op 3 januari publiceert Onderwijs van Morgen deel 2 van dit artikel op de website. Kunt u niet wachten? Lees hier dan alvast het gehele artikel.

Onderstaand artikel is afkomstig van de blog van Youngworks
Marnienke van der Maal – YoungWorks

Laatste onderwijsnieuws

Een kledingkast van een tiener

Lied van de maand: Ik weet het niet!

Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.