Home » DEEL 3: HÉ, DAT ZIJN DIE IPAD-KINDEREN

DEEL 3: HÉ, DAT ZIJN DIE IPAD-KINDEREN

In deel 1 en 2 van deze serie heb ik het afgelopen najaar een inkijk gegeven in de wereld van mijn iPad-kind. Vanuit het perspectief van mijn dochter en vanuit mezelf, als ouder. In dit deel leest u de ervaringen van leerlingen, ouders en docenten na een half jaar gebruik van een tablet in de klas.

Het is halverwege het schooljaar nog te vroeg om conclusies trekken over het effect op het leerrendement, maar kort samengevat komt het er in ieder geval op neer dat ouders positief tegenover het initiatief staan. Leerlingen vinden het onderwijs met een tablet aantrekkelijker en docenten zijn zoekend naar de mogelijkheden die een tablet in het onderwijs biedt.

Leerlingen
In bijna alle lessen gebruiken de leerlingen hun tablet en dat vinden ze fijn. Vooral omdat hun tas minder zwaar is, ze snel even iets kunnen opzoeken dat ze niet snappen, omdat typen sneller gaat dan schrijven en omdat alles bij elkaar staat in plaats van in verschillende boeken. De leerlingen zijn gemiddeld neutraal over het feit of de tablet een effect heeft op hun motivatie om huiswerk te maken. De docenten laten de leerlingen vooral dingen op internet opzoeken, teksten lezen, aantekeningen maken en opdrachten buiten het werkboek om maken.

Zelf gebruiken leerlingen de tablet vooral om boeken te lezen, aantekeningen te maken, hun rooster te bekijken, Teletop te gebruiken, of om te skypen en te facetimen. Ze werken en leren liever op de tablet dan uit een boek. Opdrachten maken ze toch liever in een papieren werkboek. Er is een lichte voorkeur om aantekeningen op de tablet te maken, maar ook gewoon schrijven wordt nog veel gedaan. Volgens de leerlingen zitten er ook wel nadelen aan de tablet: ze zorgen voor veel afleiding en het is vervelend als de tablet vastloopt of als er geen internetverbinding is.

En wat vindt Floor ervan?
“Ik vind de iPad steeds normaler worden; aan het begin zaten we er vaak ook in de pauzes op. Dat is nu veel minder. In de klas gaan we er steeds meer mee doen. Eerst hadden we alleen de boeken,  maar nu ook andere dingen, zoals lesbrieven en opdrachten. Die maken de docenten zelf. Binnenkort gaan we bij tekenen een schilderopdracht doen op de iPad, dat lijkt me heel bijzonder! En we krijgen een masterclass waarin we muziek gaan maken. Dan moeten we de app GarageBand downloaden. Dat kost wel geld, maar we hebben allemaal een iTunes kaart gekregen van school.”

Ouders
De meeste ouders zien hun kinderen thuis (zeer) veel gebruik maken van de tablet en denken dat het effect van de tablet op het maken van huiswerk (zeer) groot is. Vrijwel alle ouders vinden dat de tablet (heel) veel toegevoegde waarde heeft in de les. Belangrijkste achterliggende reden hiervoor is dat er meer communicatie- en opzoekmogelijkheden zijn, dat er meer enthousiasme, motivatie en interactie is en dat er meer zelfstudie- en differentiatiemogelijkheden zijn. Een bijkomend voordeel van de tablet is dat de schooltassen minder zwaar zijn.

En ook volgens de ouders zitten er ook wel nadelen aan een tablet, met name de afleiding door sociale media, games en muziek. Daardoor is het voor hun kroost soms moeilijk om zich te concentreren. Ook vinden ze het digitale lesmateriaal van uitgevers nog niet ideaal en de leerlingen zitten zoveel achter een beeldscherm, waardoor er minder persoonlijke aandacht is.

Ik ben erg benieuwd of u bovenstaande ervaringen herkent? Wat zijn uw ervaringen? En, vindt u dat alle leerlingen een tablet zouden moeten hebben?

Laatste onderwijsnieuws

Een kledingkast van een tiener

Lied van de maand: Ik weet het niet!

Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.