Home » Publicatie: Wie zijn de leraren van morgen?

Publicatie: Wie zijn de leraren van morgen?

Maar liefst veertig procent van de beroepsbevolking heeft interesse om in het onderwijs te werken, en toch kampen we in Nederland met een dreigend lerarentekort. Er zijn dus nogal wat drempels om die stap te maken. In de publicatie Wie zijn de leraren van morgen? lees je welke dat zijn en worden aanbevelingen gedaan om die drempels weg te nemen.

De publicatie Wie zijn de leraren van morgen? is tot stand gekomen op basis van het onderzoeksrapport Bestrijden van het lerarentekort – een zoektocht naar nieuwe doelgroepen: een representatief onderzoek van Platform Bèta Techniek naar de belangstelling voor werken in het onderwijs onder niet-leraren in Nederland.

Negatieve beeldvorming

Ten grondslag aan deze publicatie ligt Het Onderwijsdrijfverenmodel: ‘een segmentatiemodel waarin in een oogopslag te zien is hoe de Nederlandse bevolking staat tegenover werken in het onderwijs.’ Hieruit blijkt dat maar liefst veertig procent van de Nederlandse beroepsbevolking wel degelijk interesse heeft in werken in het onderwijs, maar dat hun beeldvorming erover een stuk negatiever is ten opzichte van mensen die al voor de klas staan. Als obstakels worden genoegd: de hoge werkdruk, veel extra en onbetaalde werkzaamheden, lastige ouders, een slecht salaris en de tijd en moeite die het kost om een lesbevoegdheid te halen.

Gratis lesbevoegdheid halen

Vervolgens is gevraagd welke maatregelen motiverend zouden kunnen werken. Daaruit kwamen onder meer het makkelijker maken van het behalen van een lesbevoegdheid, de mogelijkheid om gratis een lesbevoegdheid te halen en het makkelijk kunnen combineren van lesgeven met een andere baan als potentiële maatregelen uit de bus.

Zes groepen

Uit het onderzoek kwamen echter nog veel meer redenen en potentiele maatregelen naar voren. Omdat er geen uniforme aanpak is die werkt voor de hele groep, zijn op basis van de onderzoeksresultaten zes groepen mensen die op dezelfde golflengte zitten geïdentificeerd:

  1. Zorgdragers
  2. Veelzijdigen
  3. Ontdekkers
  4. Aftasters
  5. Opklimmers
  6. Gezagstrevers

Download de publicatie

Wil je alles te weten komen over wat deze groepen zou kunnen motiveren zich te bewegen richting het onderwijs? Download dan hier de volledige publicatie Wie zijn de leraren van morgen?. Naast deze informatie geeft de publicatie ook tips voor scholen en bedrijven om nader tot elkaar te komen.

Wat zou volgens jou een goede manier zijn om meer mensen vanuit de beroepsbevolking het onderwijs in te krijgen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.