Docent van de maand
Naam: Rob Blommers
Beroep: Dagcoördinator
Waar: Global College Eindhoven
Dat hij het onderwijs in wilde, wist Rob Blommers al heel lang. Toch heeft het lang geduurd voordat hij de stap maakte. Na een succesvolle carrière in de gevangenis, werkt hij sinds dit schooljaar op het Global College Eindhoven. Niet als docent, wél als dagcoördinator.
Rob, je bent dagcoördinator op Global College Eindhoven. Wat houdt dat precies in?
Global College Eindhoven is een school met EOA-leerlingen: Eerste Opvang Anderstaligen. Dit zijn leerlingen die vanuit een ander land hier gekomen zijn. Sommige leerlingen zijn kinderen van expats, en sommigen komen bijvoorbeeld uit een oorlogssituatie. Ze moeten de taal leren en krijgen daarnaast andere vakken. Op school ben ik een soort pedagogisch medewerker. Ik heb een signalerende rol in alles wat buiten de lessen om gebeurt. Ik laat de leerlingen zich welkom voelen en observeer ze om te kijken of het goed met ze gaat. Zo kijk ik bijvoorbeeld of iemand zich tijdens pauzes afzondert, die normaal gesproken altijd bij een groep staat. Als ik zoiets opmerk, ga ik met diegene in gesprek. Ik houd daarnaast het verzuim bij. Als iemand vaak afwezig is kan dat een signaal zijn dat er iets aan de hand is met diegene of dat het thuis niet lekker gaat. Net als wanneer een leerling er vaak uitgestuurd wordt. Waar komt dat door? En kunnen we daar als school iets mee? Mocht er een diepere reden achter zitten dan stuur ik diegene door naar de Coördinator Leerlingzaken. Hij of zij kan eventueel de leerling doorverwijzen naar de zorg.
Je hebt hiervoor in een gevangenis gewerkt waar je sportlessen aan gedetineerden en personeel gaf. Wat is het grote verschil tussen werken in een gevangenis en in het onderwijs?
Eigenlijk alleen de leeftijd en de niet-criminele achtergrond. Pubers zoeken ook regelmatig het randje op, haha! Maar dan op een onschuldige manier. De leerlingen op Global College Eindhoven zijn wel veel dankbaarder dan leerlingen op een reguliere middelbare school; ze zijn dankbaar dat ze hier goed onderwijs krijgen. Ze zijn daarnaast vaak netjes en correct.
Pubers zoeken ook regelmatig het randje op, maar dan op een onschuldige manier.
En de overeenkomsten met je werk in de gevangenis?
Een enkele leerling heeft een rugzakje – net als gedetineerden die vaak het een en ander hebben meegemaakt. Beide doelgroepen hebben handvaten en ondersteuning nodig om later goed in de maatschappij mee te kunnen draaien. In de gevangenis probeerden wij de gedetineerden zo goed mogelijk voor te bereiden op een succesvolle terugkeer in de maatschappij. Op school proberen we met het team de leerlingen óók zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst in de Nederlandse maatschappij.
Zijn er vaardigheden of ervaringen die je in de gevangenis hebt opgedaan, die je nu kunt gebruiken in je huidige werk in het onderwijs?
In de gevangenis was ik constant bezig met observeren. Wat gebeurt er en welk gedrag zie ik? Ik heb daar geleerd om scherp te zijn. Die vaardigheid is heel handig nu in mijn werk op school. Veel dingen vallen mij op en daarmee kan ik weer verder handelen. Ik kijk naar wat een leerling doet of hoe hij of zij ergens op reageert. Ik kijk onder meer naar de lichaamshouding, een blik in de ogen of hoe iemand zich verhoudt in een groep.
Hoe ga je om met leerlingen die uit een moeilijke thuissituatie of zelfs een oorlogssituatie komen?
Het belangrijkste is dat je een veilige plek biedt waar ze zich welkom en thuis voelen. Dat proberen wij dagelijks met heel het team te doen. Als de leerlingen zich prettig voelen, komen ze graag naar school en is het verzuim laag. Het welkom laten voelen doe ik door bijvoorbeeld iedereen persoonlijk te verwelkomen en te begroeten. Onze docenten hebben ook goed contact met de leerlingen. Jongeren willen zich simpelweg gezien en gehoord voelen. Dat doe ik door de tijd te nemen voor ze. Op die manier voelen ze zich veilig genoeg om kwetsbare zaken te delen.
Het onderwijs bestaat uit meer dan docent zijn. Er is altijd wel een functie die bij je past.
Heb je advies voor andere professionals die overwegen om een carrièreswitch te maken naar het onderwijs?
Als buitenstaander denk je eigenlijk dat er binnen het onderwijs weinig verschillende functies zijn. Maar er zijn veel meer mogelijkheden dan je denkt. Het onderwijs bestaat uit meer dan docent zijn. Er is altijd wel een functie die bij je past. Ik zou daarom adviseren om gewoon een keer een dag op een school mee te lopen en te kijken wat er mogelijk is. Het is zo divers!
Wat vind je het mooiste aan je werk als dagcoördinator? En wat vind je de grootste uitdaging?
De connectie die ik krijg met leerlingen vind ik prachtig. Soms hoor ik echter schrijnende verhalen van leerlingen over hun thuissituatie. Dat vind ik wel lastig; dat raakt me dan. Vooral als ik weinig voor diegene kan doen is dat frustrerend.
Tot slot: wat is jouw visie op onderwijs? Waarom is goed onderwijs voor alle jongeren zo belangrijk?
Jongeren zijn de toekomst: zij moeten straks de maatschappij gaan dragen. Het is daarom belangrijk dat ze zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Het onderwijs an sich is heel belangrijk, maar het belangrijkste vind ik dat we een goed en veilig pedagogisch klimaat creëren voor ze, waarin we bezig zijn met de pedagogische ontwikkeling van de leerlingen. We moeten ze handvaten bieden waarmee ze later problemen en vraagstukken voor zichzelf kunnen oppakken en ermee aan de slag kunnen.
Wil je meer weten over de school waar Rob werkt? Bekijk dan de website van Global College Eindhoven.
Word ook docent van de maand
Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als docent van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.