Dit lesidee is ontstaan uit een zeer herkenbaar fenomeen voor docenten: hoeveel uitleg je ook geeft aan leerlingen, het is nooit genoeg. “Ik kan wel een bandje opnemen”, dacht Jeroen van Mierlo, docent Engels aan het Baudartius College in Zutphen. Het werd geen bandje, maar een heuse bijleswebsite, waar een digitale leraar uitleg geeft over lastige grammaticale onderwerpen. “De site geeft concrete, klare taal over onderwerpen als grammticale tijden en hulpwerkwoorden.” Inmiddels heeft de site zo’n drieduizend bezoekers per maand.
“Ik wilde iets zinvols maken voor leerlingen. Het moest visueel aantrekkelijk en grappig zijn. Bereikbaar vanaf hun eigen computer en ze moeten het kunnen bekijken zo vaak ze willen. Het moet wel kwaliteit hebben en leerlingen hoeven alleen te zien wat ze willen zien.” De site is een mooi voorbeeld geworden van just in time, just in case: leerlingen kunnen bekijken wat ze willen en op het moment dat het hen uitkomt. “Het is niet gemakkelijk om een blijesleraar te vinden en bijles kost natuurlijk ook geld”, vindt van Mierlo. “Met deze site kun je gratis bijles krijgen van een ervaren docent.”
Leerlingen kunnen heel gemakkelijk aan de slag met de site. “Je gaat naar de site en klikt een onderwerp aan. Elke bijles duurt een half uurtje. De site is thematisch opgebouwd en is daarom bruikbaar voor elke leerling van elk niveau. De uitleg is met opzet deductief van aard, juist omdat leerlingen die hulp nodig hebben een concreet antwoord en houvast willen.” Net als in de klas ziet de leerling een docent die uitleg geeft en belangrijke begrippen en schema’s op het bord schrijft. De uitleg van de digitale docent komt heel natuurlijk over: hij gebruikt normale zinnen en loopt heen en weer voor het bord. Van Mierlo heeft al veel leuke reacties gekregen op de site. De site heeft een EduAward gewonnen van Klascement.be, een internetforum van en voor vakdocenten.
Voordat de site in september 2005 van start ging, is hier natuurlijk heel veel werk aan vooraf gegaan. “Ik heb samen met een professionele websitebouwer de site gemaakt. Ik bedacht de opzet, de inhoud en de teksen en sprak deze in, en bedacht het mannetje en het schoolbord. De websitebouwer deed de vormgeving en ontwierp de techniek van de site. De filmpjes zijn in Javascript en Flash gemaakt. Uiteindelijk heeft het acht maanden gekost om alles te maken, in de avonduren en de weekenden.” Op dit moment zijn er bijlessen over werkwoordstijden, hulpwerkwoorden en eindexamenteksten. Van Mierlo wil nog meer bijlessen maken. “Het kost heel veel tijd om het allemaal te maken, dus ik kijk eerst of dit wordt gewaardeerd.”