Begin dit jaar werden alle Vlaamse leerlingen uitgedaagd om na te denken over de ideale leeromgeving in 2030. Want wat als je voor een deel je lesrooster zelf zou mogen bepalen? Of sommige lessen gewoon thuis zou kunnen volgen? De finalisten zijn inmiddels bekend en hun ideeën zijn ontzettend verfrissend. Lezen dus!
De oproep is een onderdeel van een maatschappelijk onderwijsdebat in Vlaanderen dat te vergelijken is met het Nederlandse Onderwijs2032. De wedstrijd voor leerlingen is een samenwerking tussen het beleidsdomein Onderwijs en Vorming, de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse Onderwijsraad, de Vlaamse Scholierenkoepel en de radiozender MNM. In totaal kwamen er 76 inzendingen binnen, waaruit tien finalisten zijn geselecteerd door een expertjury.
Tijdens een coachingstraject werken de finalisten hun ideeën verder uit, zodat ze als ‘ambassadeur van de school van de toekomst’ de weg kunnen wijzen. Uit een publicatie van VRT selecteerde OVM de vijf meest spannende en verrassende ideeën waar we in het Nederlandse onderwijs ook wel mee uit de voeten zouden kunnen:
1. Volg school in 4D en maak alles in het echt mee
Thibaud Paredis, Sven Mertens en Toon Schraepen
“Voor deze leerlingen is de school van de toekomst een school in 4D, waarbij je niet leert uit boeken, maar door te beleven, ervaren, voelen en door te proeven. Lessen kunnen gevolgd worden in een lokaal op school maar ook vanuit huis via een 360 fly sports cam om verschillende realiteiten op verschillende plaatsen mee te maken en zo de theorie onder de knie te krijgen.”
2. De Bib: het hart van de school
Jordy Gerits, Sarah Pattyn, Ilyas Jaspers, Dante Derks en David Rama
“Hoewel ze ervoor pleiten om alle leerstof beschikbaar te maken in de cloud en ze toegankelijk te maken via tablet of laptop, valt op dat voor hen een moderne bibliotheek het hart van de school moet zijn. Dit is een plek waar alle bronnen digitaal maar ook schriftelijk raadpleegbaar zijn en waar leerlingen kunnen leren van en met elkaar, én debatteren. Ze pleiten voor een dynamisch leerproces door permanente evaluatie en optionele examens. De resultaten van de examens zijn enkel voor de leerling zelf, om hem of haar te begeleiden bij het maken van keuzes (onder andere bij de overgang van secundair onderwijs naar hogere studies).”
3. Het Grote Levensspel
Aron Decuyper
“Het opvallendste voorstel kwam van deze student. Hij werkte de schoolcarrière uit als een game, ‘Het Grote Levensspel’ om leerlingen meer te motiveren. Leerjaren worden levels, die je bereikt door capaciteiten te verwerven. Hij zet daarbij zwaar in op naaste ontwikkeling, het leren van vaardigheden als fietsen of veters strikken, zodat de school een echte ‘school of life’ wordt. Leren is een zaak van netwerken, van mensen die andere mensen helpen leren, in een structuur die vertrekt vanuit de leerling, op zijn maat en in zijn tempo. Hoe hoger het level hoe uitdagender het wordt, met extra opties die je kunt verdienen, zoals taalreizen en praktijklessen door professionals.”
4. Tijd om te leren
Marie-Lauren Moureau, Lucy Debaer, Joyce Claes en Eva Neven
“Tijd en ruimte, dat vragen deze leerlingen. Comfortabele klaslokalen die uitnodigen tot zelfstandig maar ook samen leren aan een zelfgekozen vak, en stille ruimtes waar leerlingen kunnen werken voor, tijdens en na de lesuren. Ze willen in hun eigen tempo leren, zonder opgejaagd te worden door toetsen en de tijd hebben om uit te zoeken waar ze goed in zijn. De eerste twee jaren van het middelbaar kunnen de leerlingen verschillende gebieden praktijkgericht leren kennen en zijn er nog geen examens. Dit helpt hen om in het derde middelbaar een richting te kiezen die hen interesseert.”
5. Business World
Nelle Jegers, Nicki Francequin, Bo Vanonckelen en Camille Keteleer
“Met Business World creëren zij een school waarbij leerlingen alleen in de voormiddag op de klassieke manier les krijgen. In de namiddag beheren ze hun eigen bedrijf – elke klas beheert één bedrijf – waarbij alle niveaus in één kleine school zitten. Door hun leerdoelstellingen te halen kunnen ze tipcoins verdienen, om zo tips te krijgen van leerkrachten om hun bedrijf nog beter te maken.”
Bent u geïnteresseerd in de andere ideeën van Vlaamse leerlingen? Lees dan verder in het artikel ‘Jongeren ontwerpen de school van hun dromen’, wat eerder verscheen op de website van VRT.
Welk idee voor de ideale leeromgeving in 2030 spreekt u als docent het meeste aan? Waarom? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
Bron: VRT.be