Astronomen ontdekken de ene exoplaneet na de andere, nanodeeltjes vliegen sneller dan het licht en wéér gaat er een Nederlander de ruimte in. Het heelal staat in het centrum van de belangstelling. Het zijn niet alleen wetenschappers die de ontwikkelingen met argusogen volgen. Ook fantasten halen er inspiratie uit. Het is tijd om een goed sciencefictionverhaal te schrijven! Dit lesidee bevat een handig werkblad: een stappenplan voor het schrijven van het beste verhaal.
Achtergrondinformatie bij SF
Om uw leerlingen te stimuleren en instrueren is het verstandig ze van enige specifieke achtergrondinformatie te voorzien. Neem eerst de definitie van het genre sciencefiction – wetenschapSFictie – met uw leerlingen door. Maak onderscheid met het verwante genre ‘Fantasy’. Daarmee wordt de thematiek vaak al afgebakend.
Een SF-verhaal schrijven is hard werken. Het is een misvatting dat het voldoende is een aantal krankzinnige wezens op een absurde planeet te laten rondlopen. Om ze geloofwaardig en bestaanbaar in het verhaal te gebruiken, moeten leerlingen zich goed verdiepen in de zelfgeschapen wereld. Dan wordt het tijd het verhaaldecor te schetsen op basis van gedegen kennis. Op het leerlingenblad staan tips voor de schrijfopdracht. U kunt uw leerlingen vrijlaten in de onderwerpkeuze of een van de veelgebruikte thema’s uit de SF literatuur aanreiken: tijdreizen of ruimtereizen.
Bekende schrijvers
Het is niet toevallig dat veel succesvolle SF-schrijvers ook wetenschappers zijn. Zij schrijven over de dingen die hen dagelijks bezighouden en laten daar hun fantasie op los. Hoe zou het gaan als….?
In de afgelopen decennia heeft een aantal wetenschappers naam gemaakt als schrijver van SF-verhalen. Biochemicus Isaac Asimov is de grondlegger van de robotica en bedenker van de drie wetten van de robotica, de basisgedragsregels voor elke robot. Asimov behoort samen met wis- en natuurkundige Arthur C. Clarke en mijnbouwer en politicus Robert Heinlein tot de ‘Grote Drie’ sciencefictionauteurs van de 20e eeuw.
Veelschrijver Jack Vance is een goed voorbeeld van iemand die fantasiewerelden schiep en de reizen van zijn hoofdpersoon op de planeet Tschai beschreef. Hij putte daarbij rijkelijk uit zijn eigen reiservaringen. Ook verdiepte hij zich in de mogelijkheden tot het vóórkomen van leven op een exoplaneet en hoe een gestrande aardbewoner daar overleeft.
Een extra dimensie
• Inspireer uw leerlingen. Een schrijfwedstrijd, een voordrachtavond, een boekbespreking: het zijn allemaal activiteiten om met schrijfproducten bezig te zijn. Laat een schrijver vertellen over zijn of haar werk.
• Publiceer het werk van uw leerlingen op internet of papier. U kunt leerlingen dit ook zelf laten regelen. U neemt in één moeite informatievaardigheden en mediawijsheid mee in uw les.
Verhalen publiceren
Zijn de verhalen af? Leerlingen kunnen het dan zelf op internet publiceren.
• Zet bijvoorbeeld een blog op. Simpel en goedkoop is de website Blogger.
• Liever in een besloten omgeving publiceren? Verzamel de verhalen op de ELO van de school of een afgesloten deel van de schoolsite.
• Zet de verhalen op ISSUU. Hier kunt u zelf bepalen wie toegang heeft en of men het verhaal mag downloaden en printen.
• Op internet zijn platforms waar leerlingen hun SF-verhaal kunnen publiceren en laten beoordelen door ‘collega-auteurs’. Er staat veel informatie op de website van de Paul Harlandprijs.
• Goede verhalen kunt u laten drukken, bijvoorbeeld de beste verhalen van de schrijfwedstrijd die u heeft georganiseerd. Steeds meer bedrijven en bedrijfjes specialiseren zich in ‘printing on demand’. Hier kun je je eigen boek professioneel uitgeven, desgewenst met ISBN. Een paar willekeurige bedrijven: Jouw Boek, Pumbo, Uitgeverij Eigen Boek, Lulu.
Ook de copyshop om de hoek kan goede diensten bewijzen, zeker als u de verhalen mooi opmaakt in Publisher (onderdeel van MSoffice), als krant op de website Krantenmaker of in het gratis DTP-programma Scribus.