Wil Nederland in de toekomst haar boterham kunnen blijven verdienen, dan zal techniek een belangrijkere plaats in onze samenleving moeten krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen, stuurde Platform Bèta Techniek begin deze maand een brandbrief aan de Tweede Kamer. Een van de speerpunten is het vergroten van interesse van jongeren in technische beroepen.
Talent voor techniek ‘benoemen’
In de brandbrief staat onder meer dat ‘de arbeidsmarkt van de toekomst eist dat minimaal 40 procent van de alle afgestudeerden een bèta en/of technologische opleiding heeft gevolgd.’ Op dit moment studeert slechts 27 procent af in technische vakken. Een van de sleutelfiguren die daar iets aan probeert te veranderen, is Ruud Porck. Als directeur kreeg hij het voor elkaar om het technisch onderwijs op zijn scholen succesvol te maken. Nu werkt hij voor de gemeente Amsterdam om het techniekonderwijs een oppepper te geven.
Talent voor techniek moet je gewoon benoemen, stelt hij: “Je moet tegen een puber gewoon zeggen van ‘joh, jij barst van de talenten. En die gaan we ontwikkelen in het vakonderwijs.’ En dan zie je ook dat er trots ontstaat. (…) Er liggen kansen in Nederland.” Porck benadrukt ook dat het jammer is dat we in Nederland al gauw ervan uit gaan dat de cognitieve kwaliteiten bepalend zijn voor de talenten van het kind. “Die talenten kunnen ook in je handen zitten.” (bron: Brandpunt)
Augmented reality engineer?
Misschien wel de grootste uitdaging is dat leerlingen moeten weten welke technische beroepen er allemaal zijn. En dat is best lastig. De beroepen van de toekomst zijn nog in ontwikkeling of moeten zelfs nog ontstaan. Toch moeten de (toekomstige) technische leerlingen al voorbereid worden op deze snel veranderende toekomst. Daarom heeft onderzoeksbureau Ecorys, in opdracht van de Haagse Hogeschool, profielen ontworpen van technische beroepen van de toekomst. Wat dacht u bijvoorbeeld van een functie als 3D printing architect? Of toch liever een baan als augmented reality engineer of life cycle technoloog?
Aan de hand van deze profielen kunnen competenties ontwikkeld en ingezet worden in de klas. Ook zorgen ze voor inzicht in de toekomst van technische beroepen. Een toekomst die door de razendsnelle ontwikkeling van technologie aantrekkelijker dan ooit is voor leerlingen. Maar dan moeten ze wel weten wat de toekomst voor hen in petto heeft. En om dat voor elkaar te krijgen, moeten bèta, wetenschap en techniek nog meer onder de aandacht gebracht worden.
Leerlingen inspireren en motiveren
Er zijn heel wat organisaties die proberen om de aantrekkelijkheid van NG- en NT-profielen te bevorderen. Zo zijn gastlessen van professionals uit het werkveld een goede manier om leerlingen te inspireren en te motiveren bij het maken van een keuze. De organisatie Dagje Lesgeven zorgt ervoor dat scholen makkelijker een gastles door een professional kunnen verzorgen. Of iedere maandagmiddag een wetenschappelijk thema aan de kaak stellen? Op De Nieuwste School zijn ze hier al een tijdje – onder de noemer ‘Science is gaaf! – succesvol mee bezig.
Andere voorbeelden van verregaande samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven zijn het technasium en de Verkenningscommissie ‘MBO en bedrijven aan zet’. Deze en andere initiatieven op dit gebied doen er alles aan om onderwijs en techniek in een positief daglicht te stellen.
Onderwijs van Morgen is benieuwd naar wat er op uw school gedaan wordt om de aantrekkelijkheid van bèta, wetenschap en techniek te bevorderen. En welk initiatief boekt volgens u nou echt zichtbare vooruitgang? Deel uw reactie met ons en met uw collega’s.
Lees ook: