Op 6 februari 2014 organiseert Malmberg de Talent Docentenmiddag Nederlands. Het belooft een boeiende middag te worden met interessante sessies die direct aansluiten bij de actuele ontwikkelingen binnen het vak Nederlands. Simon van der Geest (winnaar van de Gouden Griffel 2013) opent de middag met een plenaire sessie over lezen met leerlingen en natuurlijk over zijn boeken en gedichten.
Tekstbegrip? Nieuwe invalshoeken, nieuwe opdrachtvormen.
Op dit moment wordt tekstbegrip bij het vak Nederlands veel geoefend aan de hand van een tekst met open vragen en meerkeuzevragen. Hoewel ook leerstrategieën hun waarde bewezen hebben, lopen veel docenten aan tegen het feit dat leerlingen vooral bezig zijn met het zoeken naar antwoorden op vragen in plaats van met tekstbegrip. In deze sessie presenteert Pleuni Hooft van Huysduynen enkele motiverende en adequate opdrachten, gekoppeld aan de referentieniveaus taal, die u zelf direct kunt uitproberen met uw leerlingen.
Sociaal boeken lezen: leerlingen kruipen in de huid van hun hoofdpersoon
Een boek lezen doe je helemaal in je eentje, terwijl veel leerlingen via Twitter en Facebook in constante verbinding staan met hun vrienden. In deze sessie laat John Chantrel
zien wat er gebeurt als je lezen minder eenzaam maakt. Hij gebruikt de kracht van sociale media als Twitter om het leesplezier van leerlingen te vergroten en laat u graag aan den lijve ervaren hoe dat voelt. #sociaalboekenlezen.
Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website.