Wauw. Onderwijsvanmorgen.nl zit bij de laatste 20 populairste weblogs van Nederland. Aldus de website www.dutchbloggies.nl die volgend jaar misschien toch even naar haar eigen site moet kijken; want makkelijk stemmen vond ik het niet. Nederland telt ongeveer 700.000 bloggers. De een is natuurlijk wel wat actiever dan de ander.
De een doet het vanaf haar zolderkamer. De ander doet het professioneel. Wat ik weet van bloggers is dat de eerste 3 maanden cruciaal zijn. Meestal lukt het dan niet meer om iedere dag (toch wel belangrijk om een blog up-to-date te houden) te schrijven.
Jongeren bloggen natuurlijk ook. En soms op een hele professionele manier zoals www.maroc.nl, www.fok.nl, www.amazigh.nl en www.spunk.nl. Bij deze laatste blog wil ik vandaag stilstaan, omdat het een site is die blijkbaar nog niet iedereen kent. Spunk wordt gemaakt door jongeren tussen de 15 en 18 jaar, met een hoofdredacteur van 21. Jawel docenten; 21 jaar. Een echte site dus voor jongeren, door jongeren. Een blog die volgens mij een goed voorbeeld is van hoeveel talent er eigenlijk op school rondloopt. En dat dit talent letterlijk een platform moet krijgen om haar (schrijf)kunsten tentoon te spreiden.
De website www.spunk.nl bestaat nu ongeveer 3 jaar. Met dus een hoofdredacteur van 21 jaar. Opmerkelijk voor een blog van dit kaliber. Maar wel typisch Spunk. Waarom zouden volwassenen een blog beter kunnen leiden voor jongeren?
Even wat achtergrond: Spunk is een volwassen magazine voor jongeren, samengesteld door een team jonge makers. Elke dag links naar bijzondere sites op internet. Wekelijks prikkelende columns, reportages en beeldverslagen. En permanent een plek voor reacties en discussie. Spunk bestaat sinds 2001 als magazine en was nauw verbonden aan het NRC. Was: want inmiddels zijn die banden verbroken aldus Wikipedia. Spunk begon dus als een magazine voor jongeren (oplage 150.000), maar heeft in 2006 een site in het leven geroepen voor en door jongeren in de leeftijd 16 tot 24 jaar. Een succesvolle site met maandelijks 100.000 bezoekers (blijkbaar in 2004 nog 350.000) en is daarmee de 6198ste site van Nederland.
Spunk heeft overal een mening over. Of het nu gaat om bizarre datingsites, liefdes via google of roken voor beginners, via deze site kun je in de huid kruipen van de jongeren van vandaag de dag. Natuurlijk kent u deze jongeren al, maar het is wel verfrissend om van tijd tot tijd deze site te bezoeken. Al was het alleen maar om na te gaan welke hogescholen we allemaal niet hebben in Nederland. Want dat zijn er nogal wat. En het lijkt wel of ze allemaal op deze site staan. Maar goed: deze blog moet ook overleven en dat moet blijkbaar het met het plaatsen van banners en advertorials.
Spunk is eigenwijs. Doet – vind ik – leuke dingen, zet zich af, maakt grappen en komt met inspiratie. Spunk zou Spunk niet zijn om ook kritisch naar zaken te kijken. Zo testte deze blog verschillende cola’s, grapt ze over de wanorde rond de taxi’s of geeft haar mening over “het homo-overschot”. Okay er zitten her en der nog wat foute linkjes, gekke zoekacties, maar Spunk staat.
Ze hebben zelfs een award in het leven geroepen: de Gouden Spijker (beste jongerencampagne) en de Blauwe Plank (slechtste). Die laatste werd afgelopen jaar uitgereikt aan de campagne ‘verderleren’. Een kort stukje van de mening van Spunk over deze campagne:
“Om te beginnen hebben ze de hulp ingeschakeld van de hoogbejaarde Surinamer Jörgen Rayman, de vent waarvan de publieke omroep het gebrek aan talent al jaren ontkent. Hij vertelt ons, al priemend met zijn dikke marketingvingertje, dat wij verder MOETEN leren. En iets ‘moeten’ is het allergrootste struikelblok voor elke zichzelf respecterende scholier. Maar het kan nog veel erger. Want tot onze schrik gebruiken ze het verboden woord. P*mpen.”
Spunk. Duidelijke taal dus.