Leren in de praktijk: het helpt leerlingen te ontdekken wie ze zijn, geeft betekenis aan de lesstof én hun belevingswereld en draagt bij aan de ontwikkeling van de vaardigheden die in de beroepspraktijk nodig hebben. Maar: waar begin je als je dit voor leerlingen wilt organiseren? Leerling2020 ontwikkelde On The Roadmap: een stappenplan om doceren hierin te faciliteren.
Stap 1: Bepaal het leerdoel
‘De praktijk geeft ruimte om betekenisvol te leren in de ‘echte’ wereld. Dat begint met passende leerdoelen.’ Maximaal vijf leerdoelen is meer dan genoeg. Vergeet ook niet om ze te prioriteren..
Stap 2: Bedenk een passende opdracht
‘Leren in de praktijk motiveert leerlingen. Zorg ervoor dat de praktijkles ook aansluit bij hun belevingswereld.’ Ga je voor een bezoek aan een bedrijf? Een excursie? Of toch liever een gastles?
Stap 3: Plan er organiseer de praktijkles
Leren in de praktijk kan op veel manieren worden ingevuld. Het hangt van je keuze af welke punten uit deze ‘checklist handig zijn.’ Maak voldoende ruimte in het rooster. Denk daarnaast ook aan de eventuele veiligheidseisen.
Stap 4: Communiceer naar betrokkenen
‘Leren in de praktijk vraagt om een goede communicatie naar leerlingen, ouders, schoolleiding, collega’s en roostermakers.’ Denk hierbij aan ‘waarom’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ en ‘hoe’.
Stap 5: Beoordeel de leerlingen
‘Leren in de praktijk heeft een doel. Hoe hebben de leerlingen het gedaan en is het leerdoel bereikt? Bedenk van tevoren of je formatief of summatief beoordeelt.’ Formatief toetsen? Gebruik dan deze werkvormen.
Stap 6: Evalueer en reflecteer
‘Wat heeft leren in de praktijk voor jouw leerlingen opgeleverd? Zijn ze gemotiveerder? Wat ging goed en wat kan beter?’ De beste feedback krijg je onder meer van leerlingen. Wat vonden ze top? En waar zien zij verbetering voor de volgende keer?
Download hier de On The Roadmap van Leerling2020.
Hoe faciliteer jij praktijklessen voor leerlingen? Deel je tips en tricks via onderstaand reactieformulier.