Home » Start je schooljaar met deze lesopeners

Start je schooljaar met deze lesopeners

Dit bericht is eerder verschenen op Onderwijs van Morgen.

Lesopener 1: Crazy 16

Een nieuw schooljaar! Dat vraagt om een leuke, creatieve en doldwaze opdracht: Crazy 16. Je leert elkaar in twee uur tijd wat beter kennen in groepen van 4 of 5, terwijl je zestien opdrachten vervult. Als bewijs dat je de opdracht vervuld hebt, maak je een foto. Het groepje met de meest originele foto’s wint!

Niet bij elke beschrijving is direct duidelijk wat je moet fotograferen of hoe je dat moet doen. Hierbij gaat het om: creativiteit, zelfstandigheid en samenwerking! Bedenk samen hoe jullie dit probleem kunnen oplossen. Veel plezier!

Let op: de fotograaf hoeft als enige niet op de foto te staan en iedereen is één keer fotograaf.

Bedel een euro los van een docent Haal een goocheltruc uit bij een willekeurig persoon Ga op de foto met iemand met een bijzonder hoofddeksel Help de conciërge
Docent wiskunde versus docent Engels Regel het telefoonnummer van een bekende influencer Dans in een kringetje met ten minste acht kinderen Ontmoet een celebrity
Vang een gekko Bouw een zandkasteel Hoe zien jullie er bebrild uit? Geef een koningsfeest
Schenk iets aan het goede doel Win een potje Junglespeed Wie heeft de meeste schoenen? Ga op de foto als bekend kunstwerk

Tips voor de docent:

  • heb je maar één uur de tijd? Maak dan een Crazy 8 van de opdracht.
  • uiteraard kun je ook andere beschrijvingen bedenken die goed passen bij jouw klas of school.

Lesopener 2: Eén van de vier

Om elkaar nog wat beter te leren kennen, kun je als klas ook Eén van de vier spelen. Daarbij wordt het lokaal in vier denkbeeldige vakken verdeeld. De docent geeft aan waar elk vak voor staat. Als leerling maak je zonder te praten een keuze voor een bepaald vak. De docent kan je vervolgens vragen je keuze uit te leggen.

Bespreek achteraf bijvoorbeeld:

  • Welke keuze waren gemakkelijk?
  • Welke keuzes waren moeilijk?
  • In hoeverre worden je keuzes door anderen beïnvloed?
KLEUR:

rood / roze / groen / blauw

ETEN:

vlees / vis / vegetarisch / vegan

SCHOOL:

werkstuk / proefwerk / huiswerk / presentatie

SCHOOL:

Engels / Frans / Duits / Spaans

VERVOER:

fiets / tram / te voet / auto

SPORT:

voetbal / basketbal / rugby / tennis

VRIENDEN:

betrouwbaar / gezellig / populair / stoer

EMOTIE:

blij / bang / boos / verliefd

MUZIEK:

rap / rock (metal) / pop / Nederlandstalig

HOBBY:

sport / muziek / creatief / toneel

DRANK:

water / bier / wijn / fris

CULTUUR:

televisie / film / theater / concert

STAD:

Parijs / Londen / Berlijn / New York

LAND:

Nederland / Duitsland / Spanje / Frankrijk

SCHOOL:

biologie / aardrijkskunde / geschiedenis / economie

SOCIALS:

Snapchat / TikTok / Instagram / YouTube

INFLUENCERS:

Cristiano Ronaldo / Justin Bieber / Ariana Grande / Selena Gomez

STREAMING:

Netflix / Videoland / Disney Plus / Discovery +

FAMILIE

geen broers of zussen / 1 broer en/of zus / 2 broers en/of zussen / meer broers en/of zussen

GAMES:

Nintendo Switch / Playstation 4 / Xbox One S / Playstation 5

BASISSCHOOL:

leuk / stom / saai / bijzonder

Tips voor de docent:

  • je kunt ook werken met drie of vijf denkbeeldige vakken in het lokaal.
  • uiteraard kun je ook andere beschrijvingen bedenken die goed passen bij jouw klas of school.

Lesopener 3: Wie ben ik?


Je presenteert jezelf aan de hand van vier voorwerpen die je meegenomen hebt. Je kiest voor voorwerpen die belangrijk voor je zijn en die écht iets over je zeggen. Tijdens je presentatie laat je de voorwerpen een voor een zien. Je vertelt wat het is, wat het over jou zegt en waarom je het meegenomen hebt.

Maar: één verhaal (bij één voorwerp) is een leugen. Het is aan de klas om te bepalen welk verhaal van jou niet klopt en dus niet past bij jou.

Let op: Maak een foto van grote voorwerpen die niet in je tas passen. Neem de foto mee als voorwerp.

Tips voor de docent:

  • ook aan deze werkvorm kun je een wedstrijdelement toevoegen door punten te geven aan leugens die niet geraden worden bijvoorbeeld. Suggestie: 5 punten voor een leerling wiens leugen niet geraden wordt en 1 punt per leerling die een leugen ontmaskert. De leerlingen houden zelf hun punten bij.
  • je kunt variëren in het aantal voorwerpen dat meegenomen moet worden.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.