Home » Gamification toepassen in de les

Gamification toepassen in de les

Valt het u ook weleens op dat niet alle leerlingen gemotiveerd zijn om betrokken mee te doen met de les? Door een spelelement toe te voegen, worden saaie of moeilijke dingen veel leuker en uitdagender voor uw leerlingen. Dat is namelijk een psychisch proces. Dit noemen we gamification en is in de lespraktijk vrij eenvoudig toepasbaar.

 

Socrative
Gamification betekent eigenlijk niets meer dan het integreren van een of meerdere spelelementen in een site, service, community, content of campagne met als doel meer deelname of binding met een onderwerp of product. Zo maak je met Socrative in een handomdraai een (gratis) quiz waarbij de leerlingen de vragen kunnen beantwoorden met hun smartphone, laptop of tablet. Op die manier kunt u bijvoorbeeld klassikale overhoringen geven waarbij de (individuele) resultaten meteen live-rated op het digibord verschijnen. Het competitie-element -bovenaan willen staan bij de rating- zorgt ervoor dat de leerlingen willen winnen en ze weten wat ze daarvoor moeten doen: opletten en gewoon goed leren.

 

Belonen
Een ander spelelement is het belonen: het verdienen van een beloning stimuleert leerlingen om zich actiever en gemotiveerder in te zetten voor wat dan ook. Een voorbeeld daarvan is Lee Sheldons ‘Grading Procedure’: in plaats van traditionele cijfers ontvangen leerlingen ervaringspunten die hen naar hogere levels, gelijk aan hogere punten, brengt. De leerlingen bepalen zelf hoeveel moeite en energie ze in een onderwerp willen steken door verschillende activiteiten te kiezen waar punten aan verbonden zijn. Zo hebben ze hun voortgang in levels deels zelf in de hand. Ook in Nederland wordt het bonussysteem ingezet: zo konden leerlingen van een middelbare school in Nijverdal het afgelopen jaar vrije uurtjes bij elkaar sprokkelen door hoge punten te halen. En wat dacht u van het bekende ‘stickertje verdienen’ op de basisschool?

 

Fouten maken motiveert leerlingen
Het belangrijkste kenmerk van gamification is dat ‘straffen’ not done is. Waar je als leerling niet geleerd hebt voor een proefwerk en daardoor een onvoldoende haalt, blijf je bij het toepassen van dit soort spelelementen op hetzelfde niveau. “In games zijn fouten juist een motivatie om verder te gaan; van elke fout leer je immers en zo kun je iets net zo lang proberen totdat je dat heerlijke gevoel krijgt dat je het trucje onder de knie hebt (bron: YoungWorks).” Dat heerlijke gevoel wordt veroorzaakt door dopamine. De aanmaak van deze stof is de belangrijkste motivator voor leerlingen om verder te spelen, of beter gezegd: te leren.

 

Bent u als docent al bezig met het toepassen van gamification in uw lessen? Op wat voor manier? U kunt uw ideeën en ervaringen hier delen met ons en uw collega’s.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.