Home » Synchrooncoaching: Wat is het en hoe werkt het?

Synchrooncoaching: Wat is het en hoe werkt het?

Als leraar wil je iedere dag het beste uit jezelf halen, maar soms voel je dat het niet gaat zoals je zou willen. Of misschien wel dat je beter kunt. In dat geval kan een coach je helpen. Basisschoolleraar Gijs-Jan Bornebroek koos voor synchroon coaching. Hoe dat in zijn werk gaat? Dat lees je in dit artikel.

Gijs-Jan kreeg coaching nadat dat hij merkte dat hij weinig plezier meer had voor de klas. ‘Er was geen ruimte meer voor een grapje tussendoor. Ook liep het niet lekker in de groep. Mijn directeur stelde coaching voor. Dat zag ik meteen zitten.’ Gijs-Jan koos voor synchroon coaching. Hierbij maakt een coach videobeelden van de les en bespreekt deze. Tijdens het filmen zit de coach achter in de klas en fluistert aanwijzingen in een microfoontje. De leerkracht hoort deze via een oortje en kan zo direct zijn gedrag aanpassen. Het traject van Gijs-Jan bestond uit vijf sessies, waarbij de coach steeds tien minuten in de klas observeerde.

Synchroon coaching: de voordelen

Voor Gijs-Jan werkte deze vorm van coaching goed. Volgens hem is een van de voordelen van synchroon coahing dat de aanwijzingen van de coach concreet en direct toepasbaar zijn in de les. Daardoor kun je het effect ervan meteen ervan, waardoor je zelfvertrouwen groeit. Daarnaast kun je voor videobeelden niet weglopen; het heeft weinig zin om er een discussie mee aan te gaan. Ook werden de videobeelden als stok achter de deur. Je wilt dat het de volgende keer beter gaat, want dat zie je terug in de opnames.

Wanneer kies je voor synchroon coaching?

Loop je ook tegen problemen aan of zou je graag willen weten wat je kunt verbeteren aan de manier waarop je voor de klas staat? In dat geval zou synchrooncoaching iets voor je kunnen zijn. Synchrooncoaching is effectief als:

  • Je jouw leerkrachtvaardigheden wil verbeteren of in een negatief patroon zit en er op eigen kracht niet meer uitkomt;
  • als je school vanuit een nieuwe visie gaat werken en jij moeite hebt om die nieuwe visie in de praktijk toe te passen;
  • de ontwikkelingsvraag vanuit jezelf komt en niet is opgelegd door een ander, zoals de directeur;
  • je jouw problemen wil aanpakken of gewoon excellent in je vak wil worden;
  • je durft te vertrouwen op je coach. Veel coachen werken met een privacyprotocol, je hoeft dus niet bang te zijn dat de directeur alles hoort of dat je de video’s terugvindt op YouTube.

Wat is jouw ervaring met synchrooncoaching? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier. Positieve ervaringen met andere vormen van coaching zijn ook welkom.

Dit artikel verscheen in 2014 onder de titel ‘Een coach in de klas’ in het tijdschrift Juf & Meester. Gijs-Jan Bornebroek werk inmiddels als beleidsmedewerker voor het openbaar onderwijs in Den Haag. Hij benadrukt dat het coachingstraject erg waardevol voor hem was en is ervan overtuigd dat synchroon coaching ook andere leraren een stap verder kan helpen.

Tekst: Lenny Tamerus

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.