Ondernemer Talitha Muusse studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Vanuit haar specialisatie in duurzaam leiderschap en de millennials-generatie geeft ze op vrijdag 14 februari op docentencongres NASK in Amersfoort een presentatie over de jongste generatie. Ze zijn digitaal, duurzaam en divers. Hoe ga je daarmee om in het klaslokaal?
Bezoekers van docentencongres NASK zijn niet het publiek wat ze normaal gesproken voor zich heeft, vertelt Talitha Muusse. ‘Maar’, voegt ze er direct aan toe, ‘het is wel heel leuk om hier een podium te krijgen.’ En belangrijk ook. Want de snelle veranderingen die eraan zitten te komen vragen ook om aanpassingen van docenten.
Tot je doelgroep behoren doorgaans net afgestudeerde young professionals, of te wel millennials. Missen zij vaardigheden waaraan docenten meer aandacht zouden moeten besteden?
‘In de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt zitten wel wat hiaten. Belangrijk voor de nieuwste generatie is het aanleren van nieuwe skills, zoals persoonlijk leiderschap en ondernemen. Dit soort vaardigheden blijven onderbelicht in het onderwijs. Terwijl starters op de arbeidsmarkt hier door het bedrijfsleven op worden getest. Je ziet een verschuiving van de IQ-test en het cv naar mindset en leervermogen. Dat is waar bedrijven waarde aan hechten. Ook vragen werkgevers naar digitale vaardigheden. Kun je programmeren? Dat is vaak een pré.’
Inmiddels is er wel aandacht voor digitale vaardigheden. Niet genoeg?
‘Hoe belangrijk dit is, is nog niet volledig doorgedrongen in het onderwijs. We lopen echt achter in vergelijking met sommige Oost-Europese landen, waar programmeren al een vast onderdeel is op de basisschool. Al vanaf 6-jarige leeftijd krijgen leerlingen daar digitaal onderwijs. Daarmee hebben zij in de toekomst echt een voorsprong.’
Zijn er maatschappelijke vraagstukken waar in het onderwijs aandacht aan moet worden besteed?
‘Er moet meer aandacht komen voor breed en cultureel burgerschap. Dat ligt gevoelig, maar is wel belangrijk. Hoe kunnen we samenleven in een diverse maatschappij? Al op jonge leeftijd moeten jongeren dat debat leren voeren. Ook is het belangrijk dat docenten kijken naar de maatschappelijke ontwikkelingen tussen nu en 2050. En vervolgens moeten docenten daar met leerlingen de discussie over aangaan: hoe verhoud jij je tot de maatschappij? Leer een koppeling te maken tussen de vakken die je krijgt op school en de actualiteiten in de krant. Meer aandacht voor de tijdsgeest en big history, zodat ze de context waarin ze leven beter leren duiden.’
Op je website schrijf je dat jongeren behoefte hebben aan purpose en impact. Hoe geef je daar ruimte aan in de klas?
‘Jongeren hebben persoonlijke idealen. Om daaraan ruimte te geven heb je als docent een meer coachende rol nodig. Leer leerlingen nadenken: waar sta ik zelf voor? Dat hoeven niet allemaal wereldveranderende idealen te zijn. Millennials hebben soms het gevoel dat hun doelen heel groot moeten zijn. Maar je kunt ook impact maken dicht bij huis: een op de vier jongeren wordt in de komende jaren mantelzorger. Ook met deze ogenschijnlijk kleine dingen maak je echt het verschil.’
Wat zijn technologische ontwikkelingen waar docenten rekening mee moeten houden?
‘Apps zijn populair onder jongeren en de veranderingen gaan snel. Nieuwe apps dagen gebruikers uit om producent van content te zijn. Zoals bij TikTok, populair bij jongeren onder de achttien jaar. Zo zijn jongeren al op jonge leeftijd heel zelfstandig in hun expressie en kunnen kinderen van tien jaar al sterren op het internet zijn.“ Weet als docent: jongeren van nu ondernemen en zijn de baas zijn over hun eigen creatieve output. Verdiep je: welke denkbeelden vormen zich op zo’n platform? En doe eraan mee: zo houd je feeling met leerlingen die deze technologie gebruiken.’
Met het produceren van content maken jongeren een eigen verhaal. Zijn er nieuwe influencers die voor docenten interessant zijn te volgen?
‘Ik kan zo geen nieuwe, opkomende influencers bedenken. Maar als je jongeren vraagt ‘wat wil je later worden?’ is het meest gegeven antwoord: influencer. Dat is een interessant gegeven. Kinderen vinden hun eigen leven al dusdanig interessant dat ze er content over maken. Dit is voor oudere generaties vaak heel moeilijk te begrijpen. Zij denken: wat heb je op jouw jonge leeftijd nu bereikt? Als oudere denk je dat je pas wat te vertellen hebt nadat je carrière hebt gemaakt, een prestatie hebt geleverd of een uitzonderlijk talent hebt. Maar nu is er dus een hele andere kijk op het leven.’
Tot slot: wat hoop je dat docenten die naar jouw presentatie komen meenemen?
‘Ik wil bereiken dat docenten de jongste generatie en de nieuwe denkbeelden niet veroordelen en er niet bang voor zijn of ze afkeuren. Leer van leerlingen, raak door hen geïnspireerd. Docenten moeten niet alleen maar overdragen en belerend zijn, maar juist open en nieuwsgierig. Meer als begeleider en coach optreden om jongeren te steunen in de ontwikkeling van hun mindset, ondernemerschap en creativiteit.’
Meer weten?
Tijdens het 5e nationale docentencongres NASK geeft Talitha een presentatie. Meld je ook nu aan voor het docentencongres op 14 februari.
Verder lezen:
- Jongeren worden steeds later volwassen: willen of kunnen ze niet
- Whitepaper: millennials op de werkvloer
- Millennials: mietjes of staan ze echt onder druk?
Hoe behoud jij de aansluiting met je leerlingen? Laat een reactie achter via het reactieformulier.