Home » Te weinig respect voor de leraar

Te weinig respect voor de leraar


Bij pesten op school gaat het vaak over leerlingen die elkaar pesten. Maar hoe zit het eigenlijk met leerlingen die hun leraar pesten? EenVandaag en jongerenkrant 7Days onderzochten dit onder 912 middelbare scholieren.
Dit artikel is geschreven door Yvonne van Sark en verscheen eerder op de blog van Youngworks.

Vorige maand maakte het CBS bekend dat één op de tien leraren gepest wordt, vooral door leerlingen (zie hier). EenVandaag en 7Days wilde weten waarom leerlingen hun leraar pesten. Volgens de leerlingen komt het pesten van leraren vooral voor als leraren weinig gezag tonen en geen orde kunnen houden. Daardoor daalt het respect van de leerlingen, soms zelfs met pesten als gevolg. De meest voorkomende voorbeelden van pestgedrag die leerlingen noemen zijn:

  1. Roddels of geruchten over de leraar verspreiden;
  2. (Stiekem) foto’s en video’s van de leraar maken en verspreiden;
  3. De docent intimideren, bv door propjes te gooien of iets op het bord te schrijven.

Twee derde van hen (67%) vindt dat scholieren te weinig respect hebben voor leraren. Iets minder dan een kwart (23%) heeft vorig schooljaar meegemaakt dat er in zijn of haar klas een leraar gepest werd.

Klik hier voor de rapportage het onderzoek.

Hier kun je een radio-uitzending beluisteren over het onderzoek.


Heeft u weleens te maken gehad met pesterijen van leerlingen? Wat heeft u daar toen aan gedaan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.


Dit artikel is geschreven door Yvonne van Sark
‘Bij YoungWorks houd ik me vooral bezig met adviestrajecten, presentaties en trainingen over jongeren. Ik volg de jongerencultuur al meer dan 20 jaar en heb inmiddels zelf twee tienerkinderen. Met collega Huub Nelis schreef ik de boeken Puberbrein Binnenstebuiten (2009), Over de Top (2012) en Motivatie Binnenstebuiten (2014).’

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.