In onze samenleving maak je na de middelbare school een studiekeuze, waarmee je als het goed is een fundament legt voor je toekomstige carrière. Maar wat nou als dat niet zo is en je een multipotential bent? Als je dusdanig breed geïnteresseerd bent dat er niet één studie is die bij jou past?
Wat wil je later worden als je groot bent? Naarmate je ouder wordt, verwachten we als samenleving dat je jouw antwoord op deze vraag steeds verder toespitst. Je kunt immers geen psycholoog én vioolbouwer worden, of toch wel? Precies daarover gaat de TED-Talk Why Some of Us Don’t Have One True Calling van Emilie Wapnick. Emilie spreekt over multipotentials: mensen die goed zijn in van alles en nog wat en tegelijkertijd ook nog eens breed geïnteresseerd zijn.
Vloek of zegen?
Emilie legt uit dat het zijn van een multipotential zowel een vloek als een zegen is. Het ligt er volgens haar maar net aan hoe je het bekijkt. Is het in dat opzicht juist niet belangrijk om in het onderwijs ook voldoende aandacht te schenken aan mensen met verschillende carrières en beroepen? De focus ligt nu zo op het maken van dé juiste studiekeuze, dat het lijkt alsof er in het onderwijs geen ruimte is om je te ontwikkelen in diverse richtingen.
Hoe denk jij hierover? Moeten we in het onderwijs meer oog en aandacht hebben voor multipotentials? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.