Als docent ben je er niet alleen om les te geven. Je bent er om leerlingen te coachen, om te zorgen voor verbinding en cohesie en je krijgt allerlei intense en emotionele zaken van leerlingen voor je kiezen. Maar: wie is er voor de docent? In de recent verschenen TED-talk How can we support the emotional wellbeing of teachers breekt de Amerikaanse leraar van het jaar 2019 Sydney Jensen een lans voor het emotionele welzijn van docenten.
Als docent sta je iedere dag zowel op inhoudelijk als op sociaal en emotioneel vlak klaar voor je leerlingen. Jensen vertelt dat ze leerlingen heeft die eerdere dag bij het avondeten honderduit kunnen vertellen over hoe kun dag was, maar dat ze ook leerlingen heeft geen nauwelijks een dak boven hun hoofd hebben of getraumatiseerd zijn door een vervelende gebeurtenis of familiesituatie. ‘En’, zo stelt Jensen, ‘wanneer ik naar huis ga, neem ik dat ook mee naar huis.’
Emotionele werkdruk
Als docent zijn er allerlei zaken waar je geen invloed op hebt. Dingen die je niet kunt veranderen zodra leerlingen die deur uit lopen. Volgens Jensen neemt de emotionele werkdruk toe door de veranderende rol van het onderwijs en de docent. De ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden zoals communiceren, samenwerken en probleemoplossend denken wordt steeds belangrijk – en daarmee de docent-leerling-relatie ook.
Luisterend oor
Jensen vertelt over David, een leerling van wie ze de problemen maar moeilijk kon loslaten. Hierbij had ze zelf behoefte aan een luisterend oor en aan advies om de leerling op een adequate manier verder te helpen. Jensen stelt dat de urgentie van een dergelijk klankbord in het onderwijs (in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de zorg of bij de politie) niet groot genoeg is. En om te voorkomen dat de emotionele bankrekening van docenten leeg raakt, moet dat volgens haar anders. Ben je benieuwd naar haar ideeën hiervoor? Bekijk dan snel de TED-talk hieronder:
Hoe kunnen we volgens jou meer aandacht besteden aan het emotionele welzijn van docenten? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.