Home » TEDxAmsterdamED 2016: dit zijn de eerste sprekers

TEDxAmsterdamED 2016: dit zijn de eerste sprekers

Op 20 april vindt in Theater Amsterdam de vierde editie plaats van TEDxAmsterdamED. De focus van het programma ligt op het belang van kennisdeling en levenslang leren. Onlangs maakte de organisatie de eerste sprekers bekend. Onder andere Jelmer Evers, Chris Sigaloff en André Platteel zijn dit jaar van de partij.

“We kijken ernaar uit om ons meest diverse programma ooit te presenteren. Een programma wat ons doet nadenken om onze eigen leerweg te her-evalueren,” zegt Jessika Lynch, oprichter en programmamanager bij TEDxAmsterdamEducation. “Met het thema ‘Born to Learn’ nemen we het publiek mee op een leerreis langs alle fases van het leven.”

De volgende sprekers zullen op woensdag 20 april het publiek gaan inspireren met hun ideeën, kennis en levenservaring:

Lainie Liberti en Miro Siegel (USA/Peru): ‘Unschooling – making the world our classroom’
Lainie Liberti en Miro Siegel (16), moeder en zoon, doen wat veel mensen zich niet kunnen voorstellen. Ze noemen het Worldschooling, wat staat voor een alternatieve vorm van onderwijs waarbij de familie leert door te reizen en ervaren, zonder dat daar een curriculum aan te pas komt. Door de opkomst van online leren en werken op afstand experimenteren steeds meer mensen met alternatieve onderwijsvormen. In hun talk delen moeder en zoon hun ervaringen en passie voor Worldschooling en andere alternatieve vormen van onderwijs. Lees meer

Karolina Stawinska (USA/Polen): ‘How to connect the youth of our future world with their dreams’
Elke grote prestatie begint met een droom. Toch inspireren we jonge mensen niet altijd om te dromen, hun passie te volgen en hun volledige potentieel tot bloei te laten komen. De vraag is dan: Wie is verantwoordelijk voor het ontketenen van innerlijke genialiteit? Volgens Karolina Stawinska – die een achtergrond heeft in de psychologie – ontketenen we een enorme hoeveelheid potentie zodra we jongeren aanmoedigen om hun dromen, passies en unieke kwaliteiten te volgen. Door ze te stimuleren in het visualiseren en actualiseren van hun toekomstdromen, raken jongeren nauwer betrokken bij hun eigen toekomst en die van onze wereld. Daardoor zullen zij in staat zijn zelfs de meest ingewikkelde uitdagingen te tackelen. Over deze ervaring vertelt Karolina alles tijdens haar talk. Lees meer

Jelmer Evers (NL): ‘Changing education from the ground up’
Jelmer Evers is geschiedenisdocent, schrijver, onderwijsexpert en innovator. Met traditioneel leren heeft deze docent niet zo veel. Liever flipt hij zijn lessen en maakt hij gebruik van MOOC’s en concepten als gamification en persoonlijke leernetwerken. Met ondersteuning van verschillende web 2.0-tools creëert Jelmer een blended leeromgeving, waarin leren overal en op ieder moment kan plaatsvinden. In zijn praktische en informatieve talk deelt Jelmer zijn visie op hoe onderwijs er ook uit zou kunnen zien. Lees meer

Jacquelien de Savornin Lohman (NL): ‘Doen moet je doen: Levenslust op leeftijd’
Advocaat, professor en lid van de Eerste Kamer. Dat was Jacquelien de Savornin Lohman voordat ze met pensioen ging. Daarna gooide de veelzijdige dame het over een andere boeg. In 2004 werd ze namelijk cabaretier. Gewoon, omdat het kan. In haar talk combineert de inmiddels 82-jarige Jacquelien haar scherpe humor met haar muzikale talent om te praten over vertrouwen, durf, uitdagingen en de slotconclusie van haar pleidooi, namelijk: gewoon doen! Lees meer

Chris Sigaloff (NL): ‘How innovation keeps education in motion’
Als directeur van Kennisland houdt Chris Sigaloff zich bezig met hoe maatschappelijke vernieuwing en -innovatie kunnen bijdragen aan de omgang met sociale problemen. Ze ontwikkelt onder meer leeromgevingen waarin deelnemers worden aangemoedigd om zelf oplossingen te bedenken om problemen te tackelen. Kenmerkend aan de initiatieven van Kennisland is dat innovatie en leren altijd hand in hand gaat, dat theorie de praktijk moet ondersteunen en niet andersom en dat vragen veel krachtiger zijn dan louter de antwoorden. Tijdens haar talk spreekt Chris over democratie, de betekenis van innovatie en hoe we het onderwijs in beweging kunnen en moeten houden. Lees meer

André Platteel (NL): ‘Radical Not-Knowing – Continuous learning in a reality where the future is unknown’
André Platteel schreef verschillende boeken over culturele verandering en is de oprichter van Your Lab: een platform voor radicaal niet-weten. Want hoe navigeer je in een wereld die continu verandert en waarin kennis een uiterste houdbaarheidsdatum heeft? Volgens André gaat het om een drastische transitie en staat het fundament waarop onze samenleving is gebouwd – zowel op politiek als economisch en sociaal vlak – op haar grondvesten te schudden. We naderen een nieuw tijdperk en dat heeft, zowel professioneel als persoonlijk, een grote impact op ons leven. Tijdens zijn talk praat André over leren in een wereld die grotendeels onbekend is en gaat hij in op hoe we toekomstige generaties beter kunnen voorbereiden om in die nieuwe wereld te navigeren. Lees meer

Het volledige programma is niet alleen te volgen in het Amsterdamse theater, maar ook via de livestream op www.tedxamsterdamed.nl. Overige sprekers en programmaonderdelen worden de komende weken bekend gemaakt.

Heeft u al een kaartje weten te bemachtigen voor TEDxAmsterdamED 2016? Naar welke talk kijkt u uit? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kledingkast van een tiener

Lied van de maand: Ik weet het niet!

Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.