Home » Terug in de tijd: het ontstaan van Onderwijs van Morgen
Tags

Terug in de tijd: het ontstaan van Onderwijs van Morgen

Het kennis- en inspiratieplatform Onderwijs van Morgen van Uitgeverij Malmberg bestaat al zo’n veertien jaar. Wekelijks publiceren we blogs, nieuws, interviews en tips over het onderwijs van nu én de toekomst. Hoe kwam het idee voor dit platform tot stand en wie stonden er aan de wieg? We interviewden voormalig hoofdredacteur Yvonne Kuypers over de lancering, hoogtepunten, redactieformule en veranderingen.

Yvonne Kuypers was van 2008 tot en met 2015 hoofdredacteur van Onderwijs van Morgen. Ze is nu werkzaam als Customer Success Manager bij het bedrijf Purple HRM. ‘Een totaal andere sector, maar ik haal veel voldoening uit mijn baan. Ik inspireer en adviseer klanten over de inzet en het gebruik van HR data analytics met onze applicatie. Mijn grootste taak is een tevreden klant in alle opzichten.’

Inspiratieplatform voor én door docenten

In 2008 werkte Yvonne Kuypers als campagnemarketeer voor het voortgezet onderwijs bij Uitgeverij Malmberg. Tijdens een brainstormsessie ontstond het idee voor een interactief platform voor én door docenten over de toekomst van het onderwijs. Yvonne: ‘In die tijd waren social media, blogs en communities heel erg in opkomst. Ook kwam er steeds meer aandacht voor ict en digitalisering in de klas. Daar wilden we iets mee en zo is Onderwijs van Morgen ontstaan. Best uniek, want een soortgelijk onderwijsplatform bestond toen nog niet. Alexander Pechtold, toenmalig minister van Onderwijs, heeft Onderwijs van Morgen officieel gelanceerd. Met de redactie zijn we met camera en al naar Den Haag gereden. Een hele bijzondere ervaring.’

Schrijven over innovatie en digitalisering

Een van de doelstellingen van Onderwijs van Morgen was en is docenten inspireren op het gebied van onderwijs. ‘Onze artikelen moesten daarom gaan over thema’s als innovatie en digitalisering. Daarnaast lieten we docenten ook zelf blogs schrijven. Al die artikelen over het onderwijs zorgden ervoor dat leraren op Onderwijs van Morgen met elkaar in gesprek gingen. Er kwamen al snel veel meer reacties op de blogs dan we van tevoren hadden verwacht.’

Community van onderwijsprofessionals

Interactie tussen docenten op het platform werd toegejuicht, maar voor de redactie was het in het begin ook zoeken naar hoe ze moest omgaan met negatieve reacties met soms grove taal erin.

‘We wilden open en transparant zijn en niet zomaar reacties verwijderen, maar we vonden het ook belangrijk dat iedereen respectvol met elkaar zou omgaan’, legt Yvonne uit. ‘We hebben toen met elkaar afgesproken om alleen reacties te verwijderen die een persoonlijke aanval waren op een artikel of reactie.’

Gelukkig waren de meeste reacties op artikelen positief, opbouwend en inspirerend. Zo ontstond er een community van onderwijsprofessionals die vandaag de dag nog steeds actief is. ‘Zeker artikelen over het gebruik van ict in de klas, toen nog vrij nieuw, en toetsing zorgden voor interessante discussies. Daarnaast deden blogs met onderwijstips het erg goed. In die tijd was sociale media nog niet zo bekend, dus docenten waren op zoek naar tips over handige apps en interessante YouTube-kanalen.’

Redactieformule moet aansluiten op doelgroep

De redactie van Onderwijs van Morgen bestond in de beginjaren uit twee vaste redactieleden en een aantal gastbloggers, zoals leraren, onderzoekers en onderwijsspecialisten. Voor artikelen haalde de redactie onder andere inspiratie uit het onderwijs in Scandinavische landen. ‘Die landen waren al een stuk verder dan Nederland, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering en gepersonaliseerd en adaptief leren.’ Interessante onderwerpen waren er in overvloed, maar die moesten aansluiten bij de redactieformule. ‘Ik zei altijd: het onderwerp moet leraren inspireren en ze moeten er direct mee aan de slag kunnen in de klas.’

Meerdere rubrieken

De redactie had destijds verschillende rubrieken, waaronder ‘In de praktijk’ en ‘Doe mee’. Voor de rubriek ‘In de praktijk’ ging de redactie op bezoek bij scholen en interviewden zij docenten. Voor ‘Doe mee’ deelden onderwijsprofessionals ideeën met de redactie, bijvoorbeeld over het thema gelukskunde. Welke emoties zie je veel bij leerlingen? Zitten ze lekker in hun vel en wat kun je doen als dat niet zo is? ‘Daar kwamen zoveel leuke en interessante reacties op dat Malmberg besloot over dat onderwerp een speciale lesmodule te ontwikkelen.’

‘Onderwijs van Morgen voelt als mijn kindje’

Het ontwikkelen van het platform, brainstormen over ideeën voor blogs en het opbouwen van een community gaven Yvonne veel energie. ‘Onderwijs van Morgen voelt als mijn kindje en ik kijk met veel plezier op die periode terug. Ook voel ik trots. Ik heb toch een beetje mogen bijdragen aan het platform dat er nu staat en die ontwikkeling houdt nooit op. Dat vind ik prachtig om te zien. Een platform starten is makkelijk, want in het begin is er nog volop content. Het is juist een uitdaging interessante blogs te blijven schrijven en publiceren.’

Onderwijs van Morgen blijft doorontwikkelen

De voormalig hoofdredacteur kijkt met veel bewondering naar de groei die Onderwijs van Morgen ook na haar vertrek in 2015 heeft doorgemaakt. Zo is er op het platform nu naast het voortgezet onderwijs ook veel aandacht voor het mbo en basisonderwijs. ‘Ook zijn de actuele lesopdrachten voor docenten veel meer in het platform geïntegreerd. Voorheen stond dat in een aparte omgeving. Dat, in combinatie met inspirerende blogs en een grote community van docenten, maakt het platform in mijn ogen een succes. Ook het online event Onderwijs van Morgen Live! in februari vond ik geweldig. Zo zie je dat het platform met de tijd meegaat.’

Sinds wanneer bezoek jij Onderwijs van Morgen al? En welke onderwerpen en blogs lees jij graag? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.