Kerstvakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het eerste deel van dit schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2015. Met in dit deel de nummers 1 tot en met 5.
1. Een goed begin: DIY en de Maker Movement
Deze zomervakantie publiceerde Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. De eerste editie uit deze serie gaat over DIY en de Maker Movement. Heeft u er al eens over nagedacht om een makerlab te beginnen op school? Lees verder
2. Een goed begin: mediawijsheid voor docenten
Op de tweede plek nog een artikel uit de blogserie ‘Een nieuw begin’: een thema dat met 2016 in aantocht minstens zo relevant is. Deze tweede editie in de serie gaat over mediawijsheid voor docenten. Wat doet u om het komende schooljaar mediawijzer voor de klas te staan? Lees verder
3. NRO: meer zin in bètavakken door vernieuwende onderwijsaanpak
Omdat de vraag naar jonge mensen met een bètastudie of -beroep steeds groter wordt, is het belangrijk om leerlingen al op jonge leeftijd warm te krijgen bètavakken. Uit een onderzoek van Universiteit Utrecht blijkt dat leerlingen een positiever beeld krijgen van bètavakken én dat hun houding ten opzichte van een bètastudie beter wordt, als tijdens de les gebruik wordt gemaakt van vernieuwende onderwijsmethoden. Lees verder
4. NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de grootste uitdagingen van de komende vijf jaar. Lees verder
5. Orde in de klas vanaf de eerste schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel van onmacht dat zo nu en dan de kop opsteekt. Bij een ander zet de klas daadwerkelijk de hele boel op stelten. De sfeer – tussen leerlingen en in de klas als geheel – speelt bij zulke problemen een belangrijke rol. Maar de belangrijkste factor, dát is de leraar zelf. Lees verder
Welk artikel van het afgelopen jaar is u bijgebleven? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
Tags