De behoefte aan privacy en het delen van content met een specifiekere groep mensen begint steeds meer aandacht te krijgen. Jongeren willen niet meer alles online met iedereen delen, maar zijn juist op zoek naar online programma’s of apps waarmee ze met een selecte groep informatie kunnen delen.
Als we Jason Schwartz moeten geloven, willen we wel aan ‘iemand’ laten weten wat hij of zij aan het doen is, maar niet aan ‘iedereen’. Schwartz stelt dat het sociale netwerksite-tijdperk tot een einde komt en dat we ons meer gaan richten op de sociale kringen zoals die ook in het ‘echte leven’ bestaan. Het aanbreken van de zogenoemde social circle era.
Niet langer met iedereen delen
Jason Schwartz kwam tot deze conclusie na het ontwerpen van een applicatie voor de iPhone. Hij zag dat mensen best informatie wilden delen, maar niet met iedereen. Ze willen niet meer dat iedereen weet waar je bent, waar je incheckt of hoe je dag is geweest. Wat ze wel willen is content delen met een specifieke groep. Het belang van de offline vriendenkring staat hierbij hoog in het vaandel. Hij zegt: “I think moving forward we will see a new era of more classy social sharing that’s more indicative of people’s real social interactions in the real world. Social interactions online aren’t like the real world at all.”
Matchbook
Schwartz ontwierp Matchbook, een iPhone-app waarmee mensen plaatsen kunnen opslaan die ze in de toekomst willen bezoeken. Opslaan gebeurt door er simpelweg langs te lopen, de website van de specifieke plek te bezoeken of het hardop te zeggen tegen je iPhone. Vrienden kunnen elkaars lijst vervolgens bekijken en delen. Daarnaast kun je aangeven of je van plan bent in te checken op de locatie. Op zich geen nieuw idee, maar deze applicatie is niet gelinkt aan sociale netwerksites als Facebook en Twitter. Het is puur en alleen een applicatie, waarbij je zelf je vrienden toevoegt met wie je informatie wilt delen. Zij kunnen ook niet jouw hele lijst zien, maar alleen de plaatsen die jij wilt delen. Het lijkt een beetje op het Nederlandse online platform Whatser met location based services om je favoriete plekken en merken te delen met je vrienden. En initiatief van de Nederlandse ondernemer Michiel Verberg.
Meer privacy
We zagen eerder al vergelijkbare applicaties, zoals Path. Path lijkt op Twitter, maar hier kun je maximaal 50 vrienden toevoegen waarmee je jouw content deelt. Ook op Diaspora, het veilige alternatief voor Facebook, kun je instellen wat je met wie deelt. De roep om privacy voorspelden we in onze top tien jongerentrends voor 2011. Een reden waarom bijvoorbeeld Foursquare niet mateloos populair is onder jongeren komt onder andere omdat zij niet willen dat iedereen weet waar hij of zij uithangt. Ook op de Facebook-variant van het inchecken, Facebook Places, reageren jongeren niet allemaal even enthousiast. Lees de reacties in het artikel over Facebook Places op YoungWorks Blog.
Kleinere sociale kringen
In de media verscheen in juni het bericht dat de groei van Facebook afneemt. Vooralsnog hoeft Facebook zich geen zorgen te maken: nog steeds is dit het grootste sociale netwerk wereldwijd. Op zich is de afname niet geheel onverwachts. De groei wordt steeds minder (en stagneert op een gegeven moment) omdat steeds meer mensen al een profiel op Facebook hebben. De Facebook-markt is in dit opzicht aan het verzadigen. Een ‘nieuw tijdperk’ dus, zoals Jason Schwartz al aangaf, waarin applicaties die zich specifieker richten op de sociale kring van individuen belangrijker worden. Mensen die het lastig vinden vrienden van sociale netwerksites te verwijderen (defrienden), omdat ze bijvoorbeeld niet willen dat deze vrienden bepaalde informatie zien, kunnen op deze manier gemakkelijk selecteren met wie ze wat willen delen.
Specifieker delen van content
De behoefte aan meer privacy en het specifieker delen van content met kleine groepen hoeft niet per definitie de ondergang van sociale netwerksites te betekenen. Volgens Schwartz houden mensen er van om hun leven met anderen te delen door middel van statusupdates, foto’s en links. Het geeft hen een manier om zichzelf te presenteren en een manier waarop ze zich kunnen uiten, dat zullen ze dus ook blijven doen. De afgelopen jaren is gebouwd aan een sociaal platform, waar onder andere Facebook en Twitter bij horen, en het aantrekken van mensen om een profiel aan te maken op een van deze sites. Deze sites vormen de basis van het sociale web en worden intensief gebruikt worden om met anderen in contact te komen. Aangezien een groot deel van de mensen nu een profiel heeft, zal het bouwen aan sociale platformen momenteel minder nodig zijn. Volgens Schwartz is het nu zaak om in te spelen op de behoeften die mensen hebben ten opzichte van sociale netwerksites. Vanwege de behoefte aan het specifiek delen van content, zullen de komende jaren steeds meer applicaties en sites ontstaan die in deze behoefte voorzien. Het draait dan om sociale kringen zoals die ook in het offline leven bestaan. Kortom: we staan aan het begin van het tijdperk van de online sociale vriendenkring met offline afmetingen. Herkent u bovenstaande ontwikkeling bij uw leerlingen?
©Youngworks, 2011