Home » Thematisch werken in de onderbouw

Thematisch werken in de onderbouw

Al op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met thematisch werken: op de peuterspeelzaal en bij de kleuters wordt eigenlijk altijd gewerkt met thema’s. Binnen zo’n thema wordt steeds één onderwerp belicht vanuit verschillende invalshoeken. Wat zijn de voordelen van thematisch werken? En op welke manier geef je er vorm aan in de onderbouw?

Werken met thema’s is hét onderwijs van de toekomst, aldus het in 2015 opgerichte Platform Onderwijs2032. Maatschappelijke thema’s en de ontwikkeling en vragen van leerlingen vormen daarbij het startpunt. Binnen elk thema komen de kennis en de vaardigheden uit verschillende vakken samen. Door met herkenbare thema’s te werken, ontstaat bij leerlingen meer betrokkenheid en motivatie. Samen zorgen de thema’s voor een samenhangend onderwijsaanbod.

Ken de leerlijnen en (tussen)doelen

In de onderbouw is het werken met thema’s al heel gangbaar. Werk jij als leraar in de onderbouw? Dan is het vooral van belang dat je inzicht hebt in de ontwikkeling van het jonge kind. Bij thematisch werken ben je tenslotte zelf de regisseur van het onderwijsaanbod. Zorg voor kennis van de leerlijnen en de daarbij behorende (tussen)doelen en weet hoe je een gevarieerd aanbod samenstelt.

Elk kind is een expert

In de klas komen thema’s tot leven – alle kinderen beleven het en werken ermee. Dat versterkt niet alleen hun betrokkenheid bij het onderwerp en hun motivatie, maar ook het groepsklimaat in het algemeen. Bovendien heeft elk kind heeft een eigen rol. Naast schoolse vaardigheden is ook de algemene ontwikkeling belangrijk. Ben jij bij een concert geweest? Dan weet jij hoe de tickets gecontroleerd worden. Werkt jouw moeder bij een uitgeverij? Dan weet zij hoe boeken gemaakt worden. Kortom: iedereen is een expert!

Betrek ouders bij het thema

Een ander voordeel van werken met een thema is dat het kan zorgen voor meer ouderbetrokkenheid. Stel ouders altijd op de hoogte van het thema en verbind hen waar mogelijk aan de activiteiten binnen het thema. Natuurlijk nodig je ouders ook uit voor de slotpresentatie. Op deze manier ontstaat er een grotere betrokkenheid van ouders bij de school. Wil je direct aan de slag met thematisch werken? Dat kan met onderstaand stappenplan.

1. Kies een thema

Dit kan van alles zijn: interesses van kinderen (een project over dinosaurussen), een seizoen (een paddenstoelenthema in de herfst), leerstofaanbod (het thema ‘Winkel’ als je aandacht wilt besteden aan rekenen) of een prentenboek dat je hebt voorgelezen (bijvoorbeeld: Mama kwijt).

2. Verzamel materialen bij het thema

Maak voor jezelf een lijstje van vakgebieden en activiteiten. Welke materialen heb je nodig? Denk aan ontwikkelingsmaterialen, boeken (bij de bibliotheek kun je vaak thema-collecties aanvragen), werkbladen (hier vind je er veel) en materiaal passend bij het thema (bijvoorbeeld pleisters bij het thema ‘Ziekenhuis’).

3. Verzin een inleiding

Bedenk hoe je het thema gaat aankondigen. Lees bijvoorbeeld een prentenboek of gedicht voor en bespreek het met de kinderen. Of laat alvast wat materiaal zien: ‘Hé kijk, een pleister. Waar heb je die voor nodig?’

Een voorbeeld: het thema ‘Bakker’

Start in de kring: Weten de kinderen wat je bij de bakker kunt kopen? Bezoek tevens een échte bakkerij. Wat kunnen ze kopen voor vijf euro? Terug in de klas bouwen jullie de bakkerij na. Laat de kinderen naspelen wat ze gezien hebben. Ze maken prijskaartjes en rekenen zelf af. Misschien kan een groepje kinderen een broodbak-recept stempelen? En wie ontwerpt het reclamebord? En bakt daadwerkelijk het brood? Je zult merken: wanneer kinderen enthousiast aan een thema werken, komt het leren vanzelf.

Werk je in de bovenbouw en wil je ook graag aan de slag met thematisch werken? Lees dan het artikel: Thematisch werken in de bovenbouw. Je leest dan ook meer over de rol van de leraar.

Werk jij al met thema’s in jouw groep? Hoe pak je dat aan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.