Je kunt thematisch werken door zaakvakken te combineren met taal en creatieve vakken. Daarbij hoef je echt niet meteen je lesmethode overboord te gooien of grote investeringen te doen. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel krijg je concrete handvatten om een thema uit te leren werken in een volledige lessenserie.
Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van mei 2016 en is oorspronkelijk geschreven door Dorien Korvinus. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.
Om een thema uit te werken is het op de eerste plaats nodig om tijd vrij te maken. De eerste keer kost het een werkdag om al het materiaal te verzamelen en een thema van zes weken uit te werken. Een studiedag op school is daar onder meer heel geschikt voor. Als eenmaal duidelijk is hoe het werkt en je een format hebt gemaakt voor verschillende formulieren, kost het vormgeven van een thema hooguit nog een dagdeel.
Een lessenserie vormgeven
Wanneer je alle spullen hebt verzameld, is het tijd om het thema uit te werken in zes lessen van ongeveer anderhalf uur. De lesmethode, de kerndoelen en de leerlijnen vormen daarbij het uitgangspunt. Je zorgt voor kennisinput en begeleidt de kinderen bij hun onderzoekje en andere opdrachten. De brede ontwikkeling van elk kind kun je vastleggen in een portfolio.
Onderwerp
Kies een onderwerp uit een methode. Pak de kerndoelen en de leerlijnen erbij en leg deze naast de methodelessen. Zoek in de methode naar lessen die passen bij het thema. Soms zitten er lessen tussen die je kunt weglaten of kunt samenvoegen tot één kennisles.
Luisterstrategie of luistervraag
Kies een passend verhaal of jeugdboek om het thema mee te starten en om verderop in het thema nog eens te gebruiken. Maak daarbij gebruik van een luisterstrategie of luistervraag. Bekijk verschillende filmpjes vooraf en kies een of enkele filmpjes om vervolglessen mee te starten. Bezoek de bibliotheek en neem zo veel mogelijk boeken mee over het thema.
Themaboekje
Maak een themaboekje dat begint met een titelblad, gevolgd door een blad met afspraken over computergebruik en een lijstje met zoekmachines voor kinderen. Zorg ook voor een invulformulier waarop de kinderen invullen met wie ze samenwerken, wat hun opzoek- of onderzoeksvraag is, op welke manier ze het antwoord op hun vraag gaan presenteren (het eindproduct: een informatieposter, een miniwerkstukje, een verhaal, een strip, enzovoort) en welke stappen ze gaan nemen om tot een eindproduct te komen. Voeg zinvolle werkbladen toe.
Beoordelingsformulier
Maak een presentatie-beoordelingsformulier en bespreek met de kinderen waar ze op moeten letten bij het presenteren (houding, taalvaardigheid, inhoud, enzovoort). Zorg voor portfoliomappen waarin de kinderen hun werk kunnen verzamelen.
Thematafel
Zet een thematafel klaar met daarop (veel) informatieve boeken over het onderwerp. Kinderen kunnen op de tafel ook boeken of spullen van thuis zetten die bij het thema passen. Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!
Wat doe jij om thematisch te werken in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.