Uitgeverij Malmberg organiseert op vrijdag 23 januari het 4e Nationale Docentencongres NaSk voor docenten natuur- en scheikunde. Het congres vindt plaats in Supernova (De Jaarbeurs) in Utrecht en biedt een gevarieerd programma vol inspirerende sprekers en spraakmakende onderwerpen. Zo vertelt Boyan Slat alles over zijn project The Ocean Cleanup en kunt u onder meer een masterclass bijwonen van proevengoeroe Keith Gibbs.
De verschillende sessies sluiten aan bij de meest actuele ontwikkelingen binnen de natuur- en scheikunde en bieden volop praktische lestips. U bepaalt in drie goedgevulde keuzerondes uw eigen programma en kunt aansluiten bij de plenaire sessie met Keith Gibbs en het interview met Boyan Slat. Hier alvast een greep uit het uitgebreide aanbod:
Masterclass Keith Gibbs (Engelstalig)
Keith Gibbs – natuurkundedocent en ‘proevengoeroe’
In deze unieke, 2-uur durende, masterclass wordt u meegenomen door ‘proevengoeroe’ Keith Gibbs in de wonderbaarlijke wereld van proeven en experimenten. Met eenvoudige middelen brengt Keith verschillende natuurkundige concepten voor het voetlicht. U doet actief mee. Deze masterclass wordt in het Engels gegeven en loopt parallel met de sessies uit de keuzerondes 2 en 3. (Maximaal 75 deelnemers). Bekijk hier de masterclass die Gibbs gaf op het NaSk congres in 2011.
Technasium: aan de slag met actuele vraagstukken uit het bedrijfsleven
door Wilco Zwennis – netwerkcoach Technasium
Het Technasium is een onderwijsconcept waarbij leerlingen in teams werken aan echte bèta-technische vraagstukken in opdracht van externe opdrachtgevers. Deze vorm van projectmatig onderwijs, waarbij de school de buitenwereld naar binnen haalt, is ook zeer goed toepasbaar op scholen zonder Technasium. Wat zijn de kenmerken en doelstellingen van het Technasium en op welke manier kun je deze manier van werken ook toepassen op scholen zonder Technasium? Hierover vertelt Wilco Zwennis, netwerkcoach Technasium, u meer in deze sessie.
Hersenonderzoek toont aan: toetsen helpen informatie verteren
Mark Mieras – natuurkundige en wetenschapsjournalist
Hoe zet je hersenen in de juiste stand om te leren? En wat is de rol van toetsen hierbij? Toetsen kunnen kwaad doen maar juist ook veel goed. De kunst is om ze op een juiste manier in te zetten: niet als controle-instrument van buitenaf maar om de leerlingen zelf controle te geven. Mark Mieras is gespecialiseerd in de hersenontwikkeling. Hij doet levendig verslag van wetenschappelijk onderzoek en spreekt op veel scholen over de relatie tussen leren en hersenontwikkeling.
Plenair interview: Boyan Slat van The Ocean Cleanup
Jaarlijks gebruiken we 300 miljoen ton plastic en daarvan komt een deel in zee terecht. Op in ieder geval vijf plaatsen ter wereld verzamelt al dat afval zich in ‘gyres’, cirkelvormige zeestromingen. Door slijtage is bijna al het plastic uiteengevallen in piepkleine stukjes. Boyan Slat bedacht een oplossing om al dat plastic in de oceaan op te ruimen. Een paar miljoen euro voor de uitvoering haalde hij al op. Een interview met deze jonge inspirator. Slat begon in 2012 na het vwo aan een studie lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Na een half jaar is hij daar voorlopig gestopt om zich volledig toe te leggen op zijn project The Ocean Cleanup.
U kunt het gehele programma hier bekijken. Wilt u zich inschrijven? Dat kan via deze link. Gebruikers van de lesmethodes Nova, Sensor en Vita krijgen €50,- korting bij inschrijving.