Home » Tip: checklist individuele leerroutes

Tip: checklist individuele leerroutes

Wilt u het komende schooljaar van start met individuele leerroutes, maar weet u niet goed waar u allemaal op moet letten? Dan heeft u vast en zeker iets aan de checklist Individuele Leerroutes van Leerling 2020. Daarmee krijgt u inzicht in wat er allemaal bij komt kijken en maakt u een goede start met individuele leerroutes.

De checklist Individuele leerroutes is tot stand gekomen binnen het Leerlab ‘Inrichten individuele leerroute’ van Leerling 2020. De vraag die gedurende dit traject centraal staat is: Hoe kunnen docenten individuele leerroutes inrichten zodat leerlingen een gepersonaliseerd leertraject volgen? De vragen die onderdeel uitmaken van deze checklist, zijn afkomstig van deelnemende scholen. Wilt u meer weten over de resultaten van dit leerlab? Ga dan naar de themapagina van Leerling 2020.

De checklist is onderverdeeld in vijf categorieën: lesmateriaal, curriculum, roostering, voortgang leerproces en vaardigheden docent. Binnen deze categorieën vindt u onder meer de volgende vragen:   

  • Hoe meet ik of lesmateriaal effectief is en hoe kom ik aan dit materiaal?
  • Hoe richt ik binnen het huidige curriculum individuele leerroutes in?
  • Als ik individuele leerroutes wil inrichten, hoe deel ik de tijd en ruimte dan het beste in?
  • Welke informatie heb ik nodig om te weten waar de leerling staat?
  • Hoe geef ik leerlingen inzicht in hun eigen leerproces?
  • Welk dashboard gaat mij duidelijk maken waar de leerling binnen zijn/haar leerproces staat?
  • Hoe coach ik leerlingen? Hoe begeleid ik leerlingen in het leerproces?
  • Hoe analyseer ik alle informatie over leerlingen/leergedrag?

U kunt de checklist hier downloaden.

Bron: Leerling 2020

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.