Home » Tip: Google-platform voor schoolleiders

Tip: Google-platform voor schoolleiders

Onlangs lanceerde Google het Google for Education Transformation Center: een online platform voor schoolleiders die hun onderwijs willen verbeteren. Binnen verschillende onderwijsthema’s biedt het centrum hulpmiddelen, materialen en best practices om schoolleiders te ondersteunen bij het veranderingsproces.

Met elkaar en van elkaar leren, dat is de insteek van Google’s Transformation Centre. Want hoewel iedere school anders is, worden schoolleiders als het om verandering en innovatie gaat vaak met dezelfde kansen en uitdagingen geconfronteerd. Toch zijn er maar beperkte mogelijkheden om deze op grote schaal met elkaar te delen. Daar moet The Transformation Centre verandering in gaan brengen. Op basis van gemeenschappelijke kansen, uitdagingen én best practices uit het Amerikaanse onderwijs, ontwikkelde Google een raamwerk dat bestaat uit zeven cruciale elementen voor onderwijsverandering:

1. Visie

Verandering kan binnen een school alleen plaatsvinden als er een heldere visie aan ten grondslag ligt. Schoolleiders zorgen ervoor dat de school en de omgeving samenwerken vanuit gemeenschappelijke toekomstdoelen.

2. Leren

Schoolleiders motiveren leraren om onderwijservaringen te creëren waarbij de individuele én collectieve behoeften van leerlingen centraal staan.

3. Cultuur

Met behulp van structuren, verhalen en symbolen creëren schoolleiders een cultuur waarin leraren en leerlingen worden aangemoedigd om zowel van hun successen als van hun fouten te leren.

4. Professionele ontwikkeling

Schoolleiders bieden leraren voldoende ruimte voor professionele ontwikkeling. Daarnaast voorzien zij in mogelijkheden tot coaching, gericht op het toepassen van instrumenten en methoden die tegemoetkomen aan de behoeften van leerlingen.

5. Technologie

Technologie vormt een cruciaal onderdeel van onderwijsverbetering. In samenwerking met het team zoeken schoolleiders naar de juiste technologische (leer)middelen, tools en processen die passen bij de toekomstvisie van de school.

6. Financiering en duurzaamheid

Schoolleiders brengen verschillende financieringsbronnen in kaart en zoeken binnen het budget naar besparingen en aanpassingen die het leerproces van leerlingen ten goede komen. Met het oog op de onderwijsvisie creëren schoolleiders een duurzame begroting.

7. Betrokkenheid van de gemeenschap

In alle stadia van het transformatieproces zetten schoolleiders zich ervoor in dat ouders, gemeenten en andere stakeholders de school en de toekomstvisie van de school ondersteunen.

Hoe het werkt?

Met behulp van dit raamwerk en de bijbehorende database vol best practices, kun je als schoolleider het transformatieproces op jouw school onder de loep nemen en waar nodig bijschaven en/of aanpassen. Om de toekomstvisie van de school te evalueren, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de strategieën voor succes. Is er verbetering wenselijk? Dan kun je het stappenplan, de bronnen en de best practices raadplegen, om zo tot een sterkere visie te komen. Op deze manier neem je ieder element door. Gaandeweg zul je merken dat het ene thema meer aandacht nodig heeft dan het andere, dat is normaal. Als ieder element aan bod is gekomen, beslis je samen met jouw team welke benaderingen geschikt zijn om tot concrete verbeteringen te komen. Want nogmaals, iedere school is anders.

Ben je benieuwd naar dit nieuwe Google-platform en ben je van plan om ermee te gaan werken? Of heb je misschien meer behoefte aan een soortgelijk Nederlands platform om met én van elkaar te leren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.