Natuurkunde.nl is een website die ik al een tijdje op mijn lijstje had staan om te bespreken op Onderwijsvanmorgen. Het is een site op initiatief van de ‘hele natuurkundige gemeenschap’ in Nederland. Het heeft als doel, het beeld te versterken van natuurkunde als een vak dat volop in ontwikkeling is en door enthousiaste en creatieve mensen wordt beoefend. En doordat ze dat laatste echt weten over te brengen is het juist zo’n mooie site.
Op de site kunnen scholieren vragen stellen aan de vraagbaak. Iets wat veel gebruikt wordt en waar zo te zien snel antwoord wordt gegeven. Zo komt er op een vraag van scholier Ivan over dichtheid vrijwel direct een antwoord van een docent die het probleem herkent. Ook handig is de mogelijkheid voor leerlingen om te oefenen met examenvragen.
Vooral interessant vind ik echter de achtergrondartikelen, bijlessen en uitgewerkte examenvragen. Over een groot aantal onderwerpen kun je hier de uitleg lezen. Simulaties en filmpjes maken de onderwerpen tastbaar (bijvoorbeeld bijgevoegd filmpje over lichtinterferentie). Toch wordt de diepgang nergens geschuwd.
Deze achtergrondartikelen worden geschreven door de meest uiteenlopende personen. Van hoogleraar tot docent. Bij elk artikel staat de auteur duidelijk vermeld, meestal compleet met naam, foto en een korte beschrijving. Vooral leuk om te zien dat er zich veel studenten onder de auteurs bevinden. Goede inspiratie voor een nieuwe generatie!
Nuttig voor docenten is de enorme hoeveelheid praktische opdrachten. Voor de doorgewinterde docent zit er wellicht aardig wat bekend materiaal tussen, maar wat inspiratie kan nooit kwaad. En voor het zelfstandig laten werken of het geven van inspiratie voor een (profiel)werkstuk kan het zeker geen kwaad.
Aangezien ik zelf een echte bèta scholier was die het liefst zo veel mogelijk experimentjes bekeek, zou ik deze site vroeger prachtig gevonden hebben. Maar ook voor de leerling die juist moeite heeft met dit vak, is Natuurkunde.nl een positieve aanvulling voor werkstukken en oefening.