Het integreren van social media in het onderwijs brengt heel wat verantwoordelijkheden met zich mee. Een protocol is dus een handige leidraad om te kijken of u als onderwijsinstelling/docent op het juiste pad zit. Social Media Wijs vond de bestaande protocollen te negatief en ontwikkelde daarom het ‘Positief Social Media Protocol’.
Sociale media zijn een belangrijk onderdeel van de belevingswereld van uw leerlingen en wellicht ook van die van u. Daarom pleit het Social Media Protocol niet voor regels anders dan de gangbare afspraken en omgangsvormen binnen de onderwijsinstelling. Het protocol is geen statisch document maar een leidraad om bewust te kijken wat de mogelijkheden én voordelen zijn van het gebruik van sociale media. Het dient dus ter bevordering van de positieve inzet van sociale media op scholen.
Uitgangspunten
De richtlijnen zijn gebaseerd op drie pijlers. De eerste is ‘profilering’: Hoe kan social ingezet worden om een bijdrage te leveren aan de profilering/het imago van de school? De tweede pijler is ‘communicatie’: Hoe kan social media ingezet worden om de communicatie met, en daarmee de betrokkenheid van, de verschillende doelgroepen in en om de school te versterken? En de derde is ‘curriculum’: Hoe kan social media een structurele plek krijgen in het curriculum van de school (bron: Social Media Wijs)?
Kijk voor meer informatie op de website van Social Media Wijs.
Download hier het Positief Social Media Protocol