Afgelopen woensdag organiseerde de VO-raad een webinar met ontwikkelingspsycholoog en oud-leraar Steven Pont over mentale gezondheid van leerlingen. Veel scholen merken de weerslag die de coronacrisis heeft op het mentale welzijn van hun leerlingen. De crisis brengt voor jongeren onzekerheid, stress en spanningen met zich mee. Wat hebben leerlingen nodig vanuit school om overeind te blijven?
Het afstandsonderwijs en alle andere maatregelen zorgen voor scholen ook veel organisatorische en didactische uitdagingen. Spreker Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog en oud-leraar (po), gaat tijdens dit webinar in op het belang van de pedagogische kant van het onderwijs, juist nu. Hij zoomt in op het deel van de hersenen -het limbisch systeem- dat ervoor zorgt dat (in het bijzonder) pubers in crisissituaties in de war raken en emoties ervaren die hun gedrag ‘kapen’. Zolang dat limbisch systeem niet tot rust komt, komen ze niet aan leren toe. Het vergroten van gevoel van competentie en verbondenheid bij leerlingen is daarbij cruciaal. Hoe doe je dat in het contact tussen mentor/leraar en leerling?
Webinar terugkijken
Het webinar is tot en met 1 maart terug te kijken via deze link. Ook het artikel van de VO-raad over de ondersteuning van leerlingen met mentale problemen helpt je in de omgang met leerlingen en ze bieden verschillende handreikingen aan op de website.
Meer lezen?
- De impact van de coronamaatregelen op jongeren
- Generatie van de toekomst
- Help het puberbrein de coronatijd door
Ervaar jij problemen met het welzijn van jouw leerlingen en hoe ga je hiermee om? Geef je reactie via onderstaand formulier.