Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit.
Regie over eigen leerproces
Tijdens Genius Hour krijgen leerlingen de regie over hun eigen leerproces met als doel de ontwikkeling van meer zelfvertrouwen, betrokkenheid en intrinsieke motivatie. Om het niet té vrijblijvend te maken, zijn er drie simpele regels waar een project of onderwerp aan moet voldoen: 1) Er moet een duidelijke (onderzoeks-)vraag te formuleren zijn; 2) Er moet onderzoek gedaan worden; 3) Het project moet gedeeld kunnen worden, liefst met de hele wereld. Gedurende het hele project worden leerlingen door hun docent ondersteund om er zeker van te zijn dat alles redelijk volgens schema verloopt.
Oorsprong Genius Hour
Genius Hour is onder andere gebaseerd op de 20%-regeling van Google. Daar mogen werknemers 20% van hun tijd besteden aan eigen projecten om zo de productiviteit van het bedrijf te bevorderen. Volgens Google komt ongeveer de helft van de projecten – denk onder andere aan Gmail en Google News – voort uit deze regeling. Ook het boek Drive (2011) van Daniel Pink is een essentiële bron voor het Genius Hour-concept. Volgens Pink is meesterschap over het eigen leven het geheim van betere prestaties en meer tevredenheid op het werk, maar ook thuis en op school. Genius Hour in het onderwijs is niet toe te schrijven aan een enkele docent. Belangrijke influencers zijn onder andere science-docent Chris Kesler – die een uitgebreide website en blog over het concept bijhoudt – en Angela Maiers en Amy Sandwold, auteurs van The Passion-driven Classroom.
Genius Hour in Nederland
In de juni-editie van Van 12 tot 18 schreef natuurkundedocent Frans Droog over zijn ervaringen met Genius Hour. Op zijn school – het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek – mogen eerste- en tweedeklassers bij het leergebied Mens en Natuur een uur per week werken aan een door hen gekozen onderwerp. ‘Bij de aankondiging van Genius Hour was er eerst verwarring, gepaard gaande met een hoop vragen. Dit werd al snel gevolgd door enthousiasme en wilde, onuitvoerbare plannen. Maar langzaam ontstonden plannen waar een begin mee kon worden gemaakt en er was duidelijk differentiatie’, zo schrijft Droog in het artikel. Zijn leerlingen gingen onder andere muziekinstrumenten maken, een milieuvriendelijk huis ontwerpen en op zoek naar manieren om energie op te wekken. Benieuwd naar zijn conclusies en tips? Lees dan het artikel op zijn persoonlijke blog of bestel het juni-nummer van Van 12 tot 18.
Tips en leesvoer
Zelf een Genius Hour-project starten? Kijk dan op de website van Chris Kesler voor tips met betrekking tot de implementatie, introductie en realistische verwachtingen bij de start van een dergelijk project. Vergeet ook niet de pagina met boeksuggesties te bekijken. Wellicht zit er iets bij voor tijdens de vakantie. Tot slot deelt Kesler een uitgebreide lijst met links om online verder te lezen.
Wat vind jij van het Genius-Hour concept? Heb je er al ervaring mee of heb je plannen om een dergelijk project op jouw school te beginnen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.