Home » Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure

Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure

Naar schatting heeft 65 procent van de basisschoolleerlingen straks een beroep dat nu nog niet bestaat. Daarnaast zijn er op dit moment heel wat opleidingen die studenten klaarstomen voor beroepen die straks niet meer bestaan. Hoe doorbreken we deze impasse?

Jongeren voorbereiden op banen die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen is allesbehalve een gemakkelijke opgave. In het onderzoeksrapport Het voorbereiden van leerlingen op (nog) niet bestaande banen adviseert Prof. Dr. Paul A. Kirschner (Open Universiteit) beleidsmakers om de komende tien, vijftien jaar een drietrapsprocedure te hanteren.

Drietrapsprocedure

“De eerste trap is het leggen van een kennisfundament waarmee leerlingen goed kunnen functioneren in het vervolgonderwijs en in hun toekomstige loopbaan. De tweede trap is ervoor zorgen dat leerlingen ruimte krijgen om het geleerde toe te passen bij het oplossen van nieuwe en concrete vragen en problemen, zodat zij zien dat zij ook echt iets kunnen met wat zij geleerd hebben. De competenties die ze daarvoor nodig hebben zijn kennis toepassen in uiteenlopende situaties, problemen oplossen en samenwerken. De derde trap is het ontwikkelen van hogere-orde denkvaardigheden zoals metacognitie en reflectie. Dat zijn de vaardigheden die aan de basis liggen van een leven lang leren en kritisch denken.” (Kirschner, 2017)

Verder lezen? Het volledige onderzoeksrapport kun je hier downloaden.

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.