Home » Toetsen: niet vergelijken maar focussen op het individu

Toetsen: niet vergelijken maar focussen op het individu

Kinderen maken een toets

In Juf & Meester Magazine beschrijft Irene Fokkens van Bureau ICE dat in ons onderwijssysteem de focus vaak op prestaties ligt. Die prestatiedruk heeft nogal eens een negatieve invloed op het geluk van leerlingen. Fokkens legt uit hoe je als school met prestaties bezig kan zijn en tegelijkertijd aandacht kan geven aan het welbevinden.

Irene Fokkens is werkzaam bij Bureau ICE. Bureau ICE heeft een leerlingvolgsysteem ontwikkeld dat naast taal en rekenen ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen toetst.

Laatste onderwijsnieuws

Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.