Bij het vormen van een totaalbeeld over een kind, zijn niet alleen de studieresultaten van belang. Ook inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling – hoe het kind omgaat met anderen en dealt met zijn eigen emoties – is essentieel.
Leerkrachten met voldoende inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen maken betere keuzes voor hen en vergroten zo hun schoolsucces. De mate waarin en de snelheid waarmee de sociaal-emotionele vaardigheden van een kind zich ontwikkelen, zijn dus een belangrijke indicator voor schoolsucces. Een kind dat weinig zelfvertrouwen heeft of moeite heeft met samenwerken vereist immers een andere aanpak. Als leerkracht kan je op dat vlak het verschil maken; de juiste aandacht en begeleiding zorgen ervoor dat het zelfvertrouwen toeneemt of het kind juist beter leert samenwerken.
Meer weten?
Het instrument Sociale-emotionele ontwikkeling in de IEP Advieswijzer – dat bestaat uit een vragenlijst die kinderen zelf invullen – meet verschillende aspecten: zelfmanagement, sociale vaardigheden, uiten en beheersen van gevoelens en empathisch vermogen. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel ‘Ik & de ander’ op Toets.nl.
Op welke wijze breng jij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.