Veel docenten gebruiken naast de lesmethode nog duizend-en-één andere lesideeën, filmpjes, websites en andere (digitale) content om de lessen mee te verrijken. Maar waar stáát die ene video ook alweer? De rijkdom die het internet ons biedt, kan als je niet uitkijkt binnen de kortste keren omslaan in een digitale warboel. In dit artikel een aantal tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen.
Dit artikel is geschreven door Wendy Woelders – oprichter van de (hieronder besproken) educatieve start-up Listr (Sanoma)
U kunt uw digitale lesmateriaal onder meer ordenen in de ELO: de elektronische leeromgeving van de school. Vaak zijn dit professionele leeromgevingen met alles erop en eraan. Zo kunt u er onder meer de digitale lesmethodes in plaatsen, maar ook de cijfers en de voortgang van leerlingen bijhouden, de contactgegevens van het thuisfront bijhouden en er hun proefwerken en andere werkstukken in opslaan. Al deze verschillende doeleinden maken van de ELO een complexe tool om ook nog eens uw eigen verzameling digitaal lesmateriaal te ordenen. Met de volgende tools kunt u uw eigen (óf andermans) lesmateriaal helemaal naar eigen hand zetten en organiseren op een manier die bij u past:
Yurls
Yurls is een soort ‘persoonlijke’ startpagina met snelkoppelingen naar je favoriete webpagina’s. Met deze tool kun je een eigen pagina creëren en deze desgewenst delen met leerlingen, collega’s en alle andere gebruikers. De tool is namelijk specifiek ontwikkeld voor gebruik in het onderwijs en als aanvulling op de reguliere lesmethode. Als u deze tool wilt gebruiken om lesinhoud aan uw leerlingen te presenteren, dan kan het nadelig zijn dat er geen sprake is van volgordelijkheid: in tegenstelling tot een lineaire leerlijst staan hier uw items door elkaar heen. Ook verlaat de gebruiker bij iedere klik op een URL de startpagina, wat onhandig kan zijn als leerlingen juist meerdere bronnen en URL’s moeten raadplegen.
VO-Content
VO-Content is een platform dat aanvullend bij een reguliere lesmethode of juist als basis voor een vervanging daarvan gebruikt kan worden. Zo zijn de Stercollecties gemaakt aan de hand van kant-en-klare leerlijnen, waarbij tal van (digitale) bronnen en lesideeën aan bod komen. Nadelig is dat je de meeste collecties niet kunt aanpassen en niet kunt zien waar je bent gebleven. Ook hier geldt: bij iedere klik op een URL verlaat de gebruiker de pagina van VO-Content.
Listr
Listr is een platform waarmee u eenvoudig digitale en multimediale leerlijsten – les/lessen bestaande uit verschillende digitale items – kunt samenstellen. Op basis van eigen materiaal, maar ook met behulp van materiaal dat u elders op het internet heeft gevonden. Deze leerlijsten zijn gemakkelijk te delen met uw leerlingen. Ook zijn er mogelijkheden om de resultaten en voortgang van leerlingen te volgen, al zijn deze vooralsnog redelijk beperkt. Daarnaast is het een betaalde tool, wat voor sommige docenten een drempel zou kunnen zijn. Indien u besluit Listr te gaan gebruiken, dan krijgt u met de promocode OVM15 30% korting op een jaarabonnement (geldig tot 01-09-2015).
Blendspace
Blendspace is een Amerikaans platform dat zeer vergelijkbaar is met het Nederlandse Listr. Ook hier kunnen docenten multimediale lessen creëren die leerlingen online kunnen volgen en uitwerken. De tool wordt in de Verenigde Staten al veel gebruikt, waardoor er een grote hoeveelheid lessen beschikbaar is. En al zijn deze lessen Engelstalig, u kunt zich er met gemak door laten inspireren. Een nadeel van Blendspace is dat de lessen worden gevisualiseerd in een matrix: de volgorde is daardoor niet geheel duidelijk. Daarnaast kunnen leerlingen niet zien waar ze precies zijn gebleven en is ook Blendspace een betaalde tool.
Zoals u leest, heeft iedere tool zo zijn eigen voordelen, nadelen en kenmerken. Afhankelijk van uw wensen en behoeften zal de ene tool u dan ook meer liggen dan de andere. In hoeverre wilt u uw digitale onderwijsomgeving eigenlijk naar uw eigen hand zetten? En waarom? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.